Spring naar inhoud

37. Belastingen

De specificatie van de belastinglast is als volgt:

In miljoenen euro's 2024 2023
     
Belastinglast over het boekjaar 29,2 56,1
Belastinglast over voorgaande jaren 2,0 0,5
Mutaties in uitgestelde belastingen -19,1 55,8
     
Totale belastinglast 12,1 112,4

In 2024 is een belastinglast van € 1,2 miljoen rechtstreeks verantwoord in de niet-gerealiseerde resultaten (2023: -/- € 2,4 miljoen). Dit betreft het belastingeffect van de actuariële aanpassingen van de Duitse toegezegd-pensioenregeling die we eveneens rechtstreeks in de niet-gerealiseerde resultaten verwerken. Nadere informatie over dit belastingeffect hebben we opgenomen in noot 22 ’Personeelsbeloningen’.

De effectieve belastingdruk is als volgt:

In procenten 2024 2023
     
Toepasselijk belastingtarief Nederland 25,8% 25,8%
     
Effect van belastingtarieven in andere landen 1,6% 1,3%
Effect deelnemingsvrijstelling -11,6% -5,4%
Effect tariefswijziging op de uitgestelde belastingen 1,9% -
Effect innovatiebox en energie-investeringsaftrek -7,0% -2,5%
Aanpassingen uit voorgaande jaren 3,2% -1,1%
Overige verschillen 0,8% 0,8%
     
Effectief tarief 14,7% 18,9%

Het effectieve belastingtarief in 2024 is lager dan het nominale belastingtarief. Gasunie investeert substantiële bedragen in de energietransitie. Een aantal van deze investeringen kwalificeert voor generieke belastingregelingen, zoals de energie-investeringsaftrek. Vanwege de omvang van onze investeringen hebben deze belastingregelingen een aanzienlijke invloed op de effectieve belastingdruk. Daarnaast geldt dat als gevolg van een substantieel lager resultaat voor belastingen, ten opzichte van 2023, de diverse effecten, bij een ongeveer gelijkblijvende absolute omvang, een procentueel grotere impact hebben. De overige verschillen betreffen diverse niet-aftrekbare bedragen in Nederland en Duitsland.

De belastinglast over 2024 omvat geen belastingen die betrekking hebben op heffingen ingevolge de invoering van Pillar Two. Op basis van de Pillar Two voorwaarden is de inschatting dat we over 2024 de CbCR veiligehavenregeling kunnen toepassen. Uit onze huidige analyse blijkt dat we in alle jurisdicties aan de 'de minimis'-regeling, de CbCR ETR-regeling en/of de routinewinst-regeling voldoen. Dit houdt in dat er geen sprake zal zijn van bijheffing onder de Pillar Two wetgeving voor 2024.