Welzijn van medewerkers
Welzijn van medewerkers
Gasunie maakt zich sterk voor een werkomgeving gericht op het verhogen van focus, prestaties, zingeving en werkplezier. We erkennen het belang van goed werkgeverschap en spannen ons in om een aantrekkelijke werkgever te zijn.
Impacts, risico’s en kansen
Het in dienst hebben van medewerkers levert vanuit de dubbele materialiteitsanalyse de volgende impacts, risico’s en kansen op:
Welzijn van medewerkers | |
---|---|
Inside-out | Negatieve impact: Een slecht welzijn heeft stress, burn-outs en een hoger ziekteverzuim tot gevolg. |
Positieve impact: Gasunie levert een positieve bijdrage aan de werk-privébalans. | |
Outside-in | Risico: Minder gemotiveerde en productieve medewerkers. |
Risico: Reputatieschade voor Gasunie als werkgever, waardoor het moeilijker wordt om nieuwe medewerkers te werven. |
Beleid
Alle medewerkers van Gasunie vormen een centrale stakeholder-groep voor ons bedrijf. Ze spelen een belangrijke rol in de continue ontwikkeling en uitvoering van onze materiële thema’s. De snelheid en dynamiek die met thema’s als leveringszekerheid en energietransitie gepaard gaan, vragen veel van ieders flexibiliteit en veerkracht. Het is belangrijk dat we onze medewerkers in staat stellen optimaal te kunnen functioneren in een plezierige, gezonde en veilige werkomgeving, zodat ze de goede bijdragen kunnen leveren aan de organisatiedoelstellingen. Binnen Gasunie streven we naar een cultuur waarin het welzijn en de gezondheid van al van onze medewerkers centraal staan en waarin er een goede balans is tussen werk en privé. In het Arbobeleid en de collectieve arbeidsovereenkomsten (cao) zijn expliciet passages opgenomen om de risico’s op uitval van medewerkers te verkleinen. De afdeling HR ziet toe op een correcte uitvoering van het beleid.
We vinden het belangrijk dat onze medewerkers worden betrokken bij de totstandkoming van besluiten in de onderneming. Via de OR kunnen medewerkers medezeggenschap en invloed uitoefenen op het beleid en de gang van zaken in de onderneming. Om de werknemers te kunnen vertegenwoordigen is het van groot belang dat de OR weet wat er leeft bij die medewerkers. Regelmatig nemen OR-leden dan ook contact met de achterban en houdt de ondernemingsraad de medewerkers op de hoogte van de onderwerpen waar de OR mee bezig is. Ook krijgt de leiding van de onderneming via medezeggenschap belangrijke informatie vanaf de werkvloer. In 2024 heeft zesmaal een vergadering plaatsgevonden tussen de OR en de bestuurder. Tweemaal per jaar sluit hier ook een commissaris bij aan. De OR heeft adviesrecht voor belangrijke financiële, economische en organisatorische besluiten en instemmingsrecht voor besluiten die over personele regelingen gaan. De OR en de bestuurder overleggen met elkaar in het belang van het goed functioneren van de onderneming in al haar doelstellingen. Daar kan het management zijn voordeel mee doen, bijvoorbeeld bij het bepalen van het te voeren beleid en bij besluitvorming. In de Aanvullende informatie is het Verslag van de OR opgenomen waarin de OR terugkijkt op zijn werkzaamheden in het jaar 2024.
We hebben geen specifiek beleid over mensenhandel, dwangarbeid, verplichte arbeid en kinderarbeid en mensenrechten omdat zowel de Nederlandse als de Duitse arbowetgeving hier al in voorziet en bijdraagt aan de bescherming van medewerkers en zorgt voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Daarom is ons beleid ten aanzien van werknemers niet expliciet afgestemd op de UN Guiding Principles on Business and Human Rights. In de Gedragswijzer Samen Werken besteden we aandacht aan hoe we op een constructieve en prettige manier met elkaar samenwerken. We besteden daarin aandacht aan maatschappelijke thema’s zoals het tegengaan van discriminatie en het bevorderen van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Voor deze thema’s hebben we geen specifieke beleidsdocumenten opgesteld.
Actieplannen
In 2024 hebben we de volgende activiteiten ondernomen om het welzijn van onze medewerkers te vergroten. Deze acties zijn van toepassing op alle medewerkers binnen Gasunie. Toekomstige actieplannen laten we sterk afhangen van de uitkomsten van onze medewerkertevredenheidsonderzoeken. Met deze onderzoeken willen we ervoor zorgen dat onze eigen bedrijfsactiviteiten niet bijdragen aan het vergroten van onze materiële risico’s. Elk jaar delen we de resultaten van dit onderzoek uitgebreid met alle medewerkers. De besproken acties en verbeterpunten worden het daaropvolgende jaar opnieuw geëvalueerd in het nieuwe onderzoek.
Medewerkertevredenheid (LT)
Introductieprogramma
Om de toenemende aantallen nieuwe medewerkers bij Gasunie een goede start te geven binnen het bedrijf, hebben we in 2024 ons introductieprogramma uitgebreid. Dit betreft zowel het centrale introductieprogramma als het introductieprogramma van enkele specifieke units. We verwachten met deze actie de medewerkerstevredenheid naar een hoger niveau te brengen en deze actie de komende jaren te blijven herhalen.
Performance Management Cycle
We hebben het gesprek over persoonlijke en professionele ontwikkeling tussen leidinggevende en medewerker verder gestimuleerd in Nederland en Duitsland. We noemen dit in Nederland het FLOW-gesprek (Focus op Leren, Ontwikkeling en Wendbaarheid). Dit hebben we onder meer gedaan door het invoeren van FLOW-gesprekskaarten, regelmatige communicatie op intranet, advisering vanuit HR richting leidinggevenden en het beschikbaar stellen van een digitaal portaal waarin de voortgang van het FLOW-gesprek kan worden bijgehouden. In Duitsland is het reguliere prestatiemanagementproces verder verbeterd.
Verzuim (LT)
Bedrijfsarts
Doordat we een arbeidsomstandighedenspreekuur aanbieden, weten medewerkers steeds beter de weg naar de bedrijfsarts en de bedrijfsmaatschappelijk werker te vinden. Dit zijn belangrijke factoren in het voorkomen van ziekteverzuim. We hopen dat we met het inzetten van de bedrijfsarts gezondheidsklachten eerder kunnen signaleren en verzuim daardoor te verminderen.
Vragenlijst
Vanaf 2024 krijgt een medewerker op de vierde ziektedag een vragenlijst van de Arbodienst waarmee ze kan inschatten of er sprake gaat zijn van kortdurend of langer verzuim. Bij langdurend verzuim wordt, waar nodig, de medewerker eerder dan de gebruikelijke vierde ziekteweek op het spreekuur van de bedrijfsarts uitgenodigd. We hopen dat dit snellere toegang tot gezondheidsprofessionals oplevert en een kortere herstelduur.
Herken de signalen
In de preventietraining Herken de signalen leren medewerkers hoe het brein werkt, wat van invloed is op de mentale belastbaarheid, welke signalen wijzen op het bereiken van grenzen van de mentale belastbaarheid en welke (samenloop van) omstandigheden het fundament kunnen leggen voor zowel mentale klachten als mentaal welzijn. In 2024 hebben we deze serie van vijf masterclasses aangeboden aan onze medewerkers.
PMO/PAGO
Gasunie voerde in 2023 en 2024 een Preventief Medisch Onderzoek/Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PMO/PAGO) uit. De respons onder medewerkers was hoog.
Deelnemers krijgen een vragenlijst en een biometrieonderzoek en een gesprek met een vitaliteitscoach die de antwoorden en het onderzoeksresultaat met hen doorneemt. We denken dat medewerkers hierdoor bewuster worden van het belang van een gezonde(re) leefstijl en dat ze daadwerkelijk met eventuele leefstijladviezen aan de slag gaan. Gasunie haalt uit de PMO/PAGO op afdelingsniveau inzichten over zaken als vitaliteit, sociale veiligheid, gevolgen van werkdruk en werkstress, mantelzorg, ongewenst gedrag, werkvermogen en leefstijl.
Master Your Energy
Medewerkers tonen veel belangstelling voor de training Master Your Energy. Deze leert hoe ze slimmer gebruik kunnen maken van hun energie. Het levert inzicht op in de dingen die energie kosten en hoe het lichaam weer opgeladen kan worden. Daarnaast wordt geleerd hoe medewerkers meer grip op energie krijgen en hoe de dag effectiever ingedeeld kan worden, zodat ze met meer focus kunnen werken en daarnaast genoeg ruimte overhouden om ook naast het werk de dingen te doen die voor hen belangrijk zijn. Ook maakt de training nu onderdeel uit van het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers.
In het geval van verzuim treedt de ziektewet in werking. In het geval van verzuim door een ongeval hanteren we de afspraken die in de cao zijn vastgelegd.
Middelen
De uitgaven in tijd en middelen die nodig zijn om gestalte te geven aan ons medewerkerswelzijnsbeleid maken onderdeel uit van de reguliere bedrijfsvoering en zijn opgenomen in de operationele kosten.
Meetbare doelen
Momenteel zijn er geen formele doelen gesteld ten aanzien van de thema´s work-life balance en reputatieschade zoals beschreven bij de impacts, risico´s en kansen.
Medewerkertevredenheid
In opdracht van Gasunie vraagt een onafhankelijk onderzoeksbureau (Effectory) jaarlijks aan alle Nederlandse medewerkers, zowel eigen als ingeleend personeel, hoe ze het werken bij Gasunie ervaren. Gasunie wordt daarbij langs algemene en sector benchmarks gelegd waaraan de signaalwaarden worden afgeleid. We verbinden hier geen concreet cijfers of doelstelling aan omdat dit geen recht doet aan het continue proces. Gasunie streeft naar een zo hoog mogelijke medewerkerstevredenheid en evalueert jaarlijks de resultaten om de tevredenheid onder werknemers continu hoog te houden. Door de uitkomsten jaarlijks te evalueren en aandachtspunten te verbeteren, zorgen we ervoor dat onze medewerkers zich gewaardeerd en ondersteund voelen.
Verzuim
Met de toegenomen werklast in de Gasunie-organisatie ten gevolge van de extra inspanningen op het gebied van transportzekerheid en energietransitie heeft het voorkomen van ziekteverzuim veel aandacht. Onze Gasunie-doelstelling is een ziekteverzuim onder de eigen medewerkers (medewerkers in loondienst) dat jaarlijks niet hoger ligt dan 4,0%. Dit percentage is tot stand gekomen op basis van de cijfers uit het verleden gecombineerd met het voortschrijdende verzuim gemiddelde uit de verzuimrapportage.
Bij de maatstaven inzake medewerkertevredenheid en verzuim heeft geen validatie door een externe partij, niet zijnde onze accountant, plaatsgevonden.
Realisatie van onze doelen
Medewerkertevredenheid
Het medewerkerstevredenheidsonderzoek heeft plaatsgevonden in december 2024. In totaal heeft 71 procent (2023: 73 procent) van onze medewerkers in Nederland de vragenlijst ingevuld. De uitkomsten geven aan dat de medewerkers het werkgeverschap van Gasunie waarderen met een 7,1 (2023: 7,4) ten opzichte van een 7,1 (2023: 7,1) van de benchmark van bedrijven in de branche energie, water en telecom*.
* Bron: De resultaten van het Medewerkersonderzoek 2024 voor Gasunie, Effectory.
Medewerkers blijken tevreden te zijn over Gasunie als werkgever, voelen zich gewaardeerd, vinden de toekomstvisie van Gasunie inspirerend en staan achter de doelstellingen van Gasunie. Een Employee Net Promoter Score (hierna: eNPS-score) van 26 (2023: 30) geeft verder aan dat Gasuniemedewerkers Gasunie over het algemeen aanraden als werkgever aan anderen (de benchmark scoort hier 18).
De werkprocessen binnen Gasunie en de samenwerking tussen verschillende afdelingen blijven, net als bij eerdere onderzoeken, een aandachtspunt. Ook blijkt dat er behoefte is aan betere communicatie en meer ondersteuning bij veranderingen. Deze resultaten zijn onder begeleiding van de HR adviseur besproken in de MT´s, waarna de resultaten verder zijn uitgerold op teamniveau en omgezet worden in actieplannen.
Het merendeel van de medewerkers durft zichzelf te zijn en wordt door collega’s geaccepteerd om wie ze zijn. Ook scoort het fysiek veilig kunnen werken hoog.
Verzuim
Het voortschrijdend verzuimpercentage van Gasunie is nu 4,4 in Nederland en 4,0 in Duitsland. Hiermee ligt het voortschrijdend ziekteverzuimpercentage van Gasunie in Nederland boven de doelstelling van 4,0.
2024 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|
Ziekteverzuimpercentage | GU-NL | GU-D | GU-NL | GU-D |
Kortdurend verzuim | 0,72 | 1,42 | 0,76 | 1,44 |
Middellang verzuim | 0,99 | 1,28 | 0,59 | 1,17 |
Langdurig verzuim | 2,65 | 1,30 | 2,78 | 1,24 |
Totaal | 4,36 | 4,00 | 4,13 | 3,85 |
Ziekteverzuimfrequentie* | 1,1 | 2,1 | 1,0 | 1,9 |
Aantallen arbeidsgerelateerd verzuim (opgave medewerker) | 44 | 1 | 38 | 0 |