Spring naar inhoud

Governance

Governance

Corporate governance gaat over de manier waarop Gasunie wordt bestuurd, hoe daar toezicht op wordt gehouden en hoe we daarover verantwoording afleggen. Goede corporate governance is een voorwaarde voor het effectief en efficiënt realiseren van gestelde doelen. Het zorgt voor een gepaste beheersing van risico’s en voor een goede afweging van de belangen van alle stakeholders van Gasunie.

Corporate governance bij Gasunie

Onze corporate governance-structuur
  • N.V. Nederlandse Gasunie (Gasunie) is een naamloze vennootschap met de Nederlandse Staat als enige aandeelhouder. Het ministerie van Financiën vervult de rol van aandeelhouder.

  • De auditcommissie van de raad van commissarissen houdt toezicht op en adviseert over de kwaliteit van de financiële- en duurzaamheidsverslaggeving, de effectiviteit van de interne risicobeheersings- en controlesystemen en de financiering van de onderneming.

  • De afdeling Internal Audit geeft de managers, leden van de raad van bestuur, auditcommissie en raad van commissarissen onafhankelijk en objectief inzicht in de volwassenheid van het management control-systeem van Gasunie en assurance over de effectiviteit en efficiëntie van de governance, risicomanagement, internal control-systemen in en rond de bedrijfsprocessen van de bedrijfsonderdelen en deelnemingen van Gasunie.

  • De raad van commissarissen houdt toezicht op het beleid van de raad van bestuur en de algemene gang van zaken binnen Gasunie en de met haar verbonden ondernemingen. Hij staat het bestuur met raad terzijde en stelt de beloning en arbeidsvoorwaarden van de leden van de raad van bestuur vast. Op basis van de Gaswet en de statuten worden bepaalde besluiten over GTS en andere dochtermaatschappijen ook aan de raad van commissarissen ter goedkeuring voorgelegd.

  • De raad van bestuur (ook wel ‘bestuur’) bestaat statutair uit twee leden en twee titulaire leden.

  • De belonings- & selectie/benoemingscommissie van de raad van commissarissen geeft advies over de beloning (remuneratie) van de raad van bestuur. De aandeelhouder stelt het beloningsbeleid vast, op voordracht van de raad van commissarissen en rekening houdend met het advies van de belonings- & selectie/benoemingscommissie. De raad van commissarissen heeft geen afzonderlijke remuneratiecommissie (best practice 2.3.2 van de Corporate Governance Code). De laatste herijking van het remuneratiebeleid heeft plaatsgevonden in 2021.

  • De Ondernemingsraad (OR) in Nederland en de raad van bestuur overleggen regelmatig met elkaar. Daarbij heeft de OR een dubbele taak. Aan de ene kant is de OR overlegpartner van de directie, denkt mee met de directie en is sparringpartner bij besluitvorming op sociaal en economisch gebied. Aan de andere kant is de OR vertegenwoordiger van de werknemers. De OR heeft, al naar gelang het onderwerp, adviesrecht, instemmingsrecht, initiatiefrecht of informatierecht.

  • EY Accountants B.V. is sinds 2023 de externe accountant van Gasunie. Het selecteren en voordragen van de accountant is de taak van de raad van commissarissen, de benoeming gebeurt door de Aandeelhouder.

  • De diverse bedrijfsonderdelen verantwoorden zich aan de raad van bestuur via het Document of Representation (DoR). Hiermee geven de bedrijfsonderdelen trapsgewijs formele terugkoppeling in welke mate ze voldoen aan de minimale vereisten voor management control. De DoR’s worden jaarlijks met de raad van commissarissen besproken.

  • N.V. Nederlandse Gasunie heeft een gemitigeerd structuurregime. De governance-structuur is gebaseerd op Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, de statuten van de vennootschap, de Corporate Governance Code en diverse interne reglementen. Ook de Gaswet bevat een aantal bepalingen die van invloed zijn op de governance van Gasunie.

  • Gasunie past de Nederlandse Corporate Governance Code toe. Hoewel de code strikt genomen alleen van toepassing is op beursvennootschappen met een aandelennotering, volgt Gasunie de principes en best practice-bepalingen van de code op voor zover deze relevant zijn voor en toepasbaar zijn op Gasunie. De principes en bepalingen van de code zijn veelal geïmplementeerd in de statuten en in de diverse reglementen. Op de website van Gasunie staat een ‘pas toe of leg uit’-overzicht met betrekking tot de toepassing van de Corporate Governance Code.

  • Gasunie leeft best practice-bepaling 2.7.4 van de Corporate Governance Code na. Hierin staat dat in het bestuursverslag melding moet worden gemaakt van transacties waarbij tegenstrijdige belangen van bestuurders of commissarissen spelen die van materiële betekenis zijn voor Gasunie en/of de desbetreffende bestuurders of commissarissen. In 2024 is er geen sprake geweest van dergelijke transacties.

  • Met uitzondering van één commissaris zijn alle RvC-leden onafhankelijk zoals bedoeld in de Corporate Governance Code. Per 31 december 2024 was 86% van alle RvC-leden onafhankelijk. Op Anja Mutsaers zijn de best practice-bepalingen 2.1.7 (i) en 2.1.8 (iii) van de Corporate Governance Code van toepassing omdat ze partner is bij De Brauw Blackstone Westbroek. Dit advocatenkantoor verleent diensten aan (bedrijfsonderdelen en deelnemingen van) Gasunie. Daarom zijn er afspraken gemaakt om elke vorm en mogelijke schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Hiermee is naar het oordeel van de raad van commissarissen voldaan aan de eisen voor onafhankelijkheid zoals bedoeld in de Corporate Governance Code.

  • Het senior management en de CFO bespreken de voortgang van Gasunie op het gebied van brede welvaart en niet-financiële waardecreatie elk kwartaal in het maatschappelijk kwartaaloverleg. De uitkomsten worden gebruikt voor het aanscherpen van beleid en actieplannen op dit terrein.

Beschikbaarheid documentatie

Op de website van Gasunie, via de link gasunie.nl/organisatie/bestuur, zijn de volgende documenten over onze corporate governance beschikbaar: 

  • het Reglement houdende principes en best practices voor de raad van bestuur; 
  • het Reglement houdende principes en best practices voor de raad van commissarissen; 
  • de Gasunie Speak Up-regeling; 
  • de Gedragswijzer Samen Werken; 
  • een ‘Pas toe of leg uit’-overzicht met betrekking tot de toepassing van de Corporate Governance Code. 

Speak Up-regeling

In verband met de inwerkingtreding van de Wet bescherming klokkenluiders heeft Gasunie in 2023 in Nederland de regeling vernieuwd om personen in staat te stellen om veilig te melden als er iets gebeurt dat tegen de regels, principes of kernwaarden van Gasunie in gaat. Iedereen die via zijn of haar werk in aanraking komt met Gasunie, zoals eigen medewerkers en medewerkers van leveranciers of aannemers, heeft de mogelijkheid een melding te doen. De Speak Up-regeling wordt elk jaar onder de aandacht gebracht van medewerkers via trainingen en nieuwsberichten op het bedrijfsintranet en op de website van Gasunie voor medewerkers van leveranciers of aannemers. Alle medewerkers in Nederland hebben een digitale leergang gevolgd over ongewenst gedrag, integriteit en melden. In 2024 zijn er 3 meldingen gedaan in het kader van de Speak Up-regeling. Bij alle meldingen heeft er overleg plaatsgevonden tussen de melder en de Corporate compliance & integrity officer over de afhandeling van de melding, waarna de melder heeft besloten de melding in te trekken.

Vertrouwenspersonen

Gasunie heeft in Nederland zeven gecertificeerde, interne vertrouwenspersonen, één op locatie Utrecht en de anderen op het hoofdkantoor in Groningen, die vertrouwelijk kunnen worden geraadpleegd. Ook is er een externe coördinator voor de vertrouwenspersonen. In 2024 hebben zich in Nederland in totaal 56 mensen (2023: 36) bij de vertrouwenspersonen gemeld. Ze hebben in totaal 67 (2023: 43) onderwerpen aangekaart, waarvan 43 (2023: 28) met betrekking tot ongewenste omgangsvormen, 5 (2023: 3) met betrekking tot integriteitskwesties en 19 (2023: 12) met betrekking tot overige onderwerpen (arbeidsconflicten, psychosociale klachten, privé). Uit het medewerkertevredenheidsonderzoek blijkt dat medewerkers in Nederland weten waar ze met klachten terecht kunnen.

In Duitsland kunnen Gasunie-medewerkers voor het doen van meldingen terecht bij een zevental vertrouwenspersonen, een ‘equal opportunities officer’, de Betriebsrat of de afdeling HR. Gasunie Deutschland heeft in 2024 1 melding betreffende ongewenste omgangsvormen ontvangen.

In 2024 zijn er binnen Gasunie geen gevallen van fraude of corruptie geconstateerd.

Governance en management control

Het governance- en management control-bouwwerk van Gasunie is gebaseerd op het Three Lines Model. De raad van bestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor het risicomanagement en legt daarover verantwoording af aan de raad van commissarissen en de algemene vergadering. De raad van commissarissen spreekt op regelmatige basis met (leden van) de raad van bestuur over governance en management control, waarbij onder meer belangrijke risico's en uitkomsten van audits worden besproken. Risicomanagement is daarmee een activiteit die op alle niveaus in de organisatie terugkomt.

Governance en management control bij Gasunie

Risicobeheersing

Algemene principes

Belangrijk in de uitvoering van risicomanagement is het vaststellen van de risicobereidheid, het uitvoeren van risicoanalyses op verschillende niveaus in de organisatie en het gesprek hierover voeren binnen de organisatie. We beschrijven hieronder de corporate risicobereidheid en de corporate risicoanalyse in meer detail.

De raad van bestuur stelt ieder jaar de risicobereidheid vast ten aanzien van de strategie van de organisatie. Hiermee spreken we ons uit over de mate waarin de organisatie bereid is om risico’s te nemen ten behoeve van het behalen van de strategische doelen. Daarnaast hanteren we een aantal algemene principes die de strategie overstijgen en waaraan we als organisatie te allen tijde moeten voldoen. De risicobereidheid is een leidraad in strategische en operationele besluitvorming.

Onze algemene principes als het gaat om risico’s

Veranderende kijk op risico’s

De dynamiek in de energiemarkt is de laatste jaren ongekend groot. Gasunie voelt zich verantwoordelijk voor het mogelijk maken van de energietransitie en voor het vergroten van de transportzekerheid in tijden van klimaatverandering en geopolitieke onrust. Dit zorgt ervoor dat we als onderneming bereid zijn op bepaalde thema’s grotere risico’s te lopen dan voorheen.

Gasunie’s bereidheid om risico’s te lopen
  • Activiteiten waarvoor Gasunie bereid is risico’s te nemen omdat de potentiële kansen zwaarder wegen dan de potentiële nadelen. We nemen bewust risico’s en accepteren dat deze risico’s waarschijnlijk zullen optreden en/of een significante impact kunnen hebben. We hebben beheersmaatregelen getroffen voor het detecteren van deze risico’s.

  • Activiteiten waarvoor Gasunie voortdurend op zoek is naar de juiste balans tussen potentiële kansen en potentiële risico’s. We accepteren dat deze risico’s met een matige waarschijnlijkheid en/of impact kunnen optreden. We hebben maatregelen getroffen om deze risico’s te beheersen. Deze maatregelen richten zich op het voorkomen en het detecteren van deze risico’s (preventieve en detectieve beheersmaatregelen).

  • Gasunie heeft weinig tot geen risicobereidheid voor deze activiteiten. We hebben adequate beheersmaatregelen getroffen om het risico te voorkomen en detectieve beheersmaatregelen zijn aanwezig om indien nodig actie te ondernemen.

  • Activiteiten waarvoor Gasunie geen bereidheid heeft om risico’s te nemen. We hebben zeer sterke beheersmaatregelen getroffen om het risico te voorkomen en detectieve beheersmaatregelen zijn aanwezig om indien nodig actie te ondernemen.

Inschattingen van risico’s

Risico-instrumenten in de management control cyclus van Gasunie
  • In de CRA analyseren we jaarlijks de belangrijkste corporate risico’s en kansen die het realiseren van onze strategie op middellange tot lange termijn in de weg kunnen staan en/of de uitvoering van onze bedrijfsprocessen juist positief kunnen beïnvloeden. De CRA vormt een integraal onderdeel van ons corporate business plan dat drie jaar vooruitkijkt en dat we elk jaar herijken.

  • Voor onze bedrijfsonderdelen en serviceproviders voeren we jaarlijks een BRA uit. Deze bestaat uit de corporate risico’s die aan het betreffende bedrijfsonderdeel of serviceprovider toegewezen zijn en uit de risico’s die specifiek van toepassing zijn op het bedrijfsonderdeel respectievelijk serviceprovider. De BRA kijkt naar risico’s op de korte tot middellange termijn die invloed kunnen hebben op het halen van doelen en vormt een integraal onderdeel van de business plannen.

  • Proceseigenaren doen jaarlijkse een procesreview. Aan de hand van een checklist beoordelen ze in welke mate ze in control zijn en of er verbetermogelijkheden zijn. De eigenaar wordt hierbij ondersteund door de procesbeheerder en andere experts. Als uit de procesreview blijkt dat het goed is om meer zicht te krijgen op eventuele risico’s, bijvoorbeeld omdat de context van het proces is veranderd, dan starten we een Operational Risk Analysis (ORA).

  • Operationele risicoanalyses voeren we uit op de kritische en essentiële bedrijfsprocessen. De uitkomsten van ORA’s verwerken we in de interne rapportages en controleplannen van de afdelingen die betrokken zijn bij deze processen.

  • Mitigerende maatregelen die worden genomen om in de ORA vastgestelde risico’s te beheersen, moeten worden getoetst op effectiviteit. Dat doen we in interne controleplannen.

Onze belangrijkste risico’s

Door het maken van risicoanalyses hebben we onze strategische, operationele en compliance risico’s in kaart gebracht. Omdat de omstandigheden waarin Gasunie opereert zijn veranderd, hebben we nieuwe risico’s geïdentificeerd. De risico’s zijn, op basis van de risicobereidheid, onderverdeeld in vijf categorieën: 

  • Strategisch - Financieel: Risico’s die invloed kunnen hebben op de financiële gezondheid en strategische investeringen;

  • Strategisch - Reputatie: Risico’s die impact kunnen hebben op het imago en de externe perceptie van Gasunie;

  • Operationeel - Transportzekerheid: Risico’s die de continuïteit en betrouwbaarheid van transportdiensten kunnen verstoren;

  • Operationeel - Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM): Risico’s die betrekking hebben op de veiligheid van medewerkers en de bescherming van het milieu;

  • Compliance - Wet- en Regelgeving: Risico’s die verband houden met naleving van wet- en regelgeving (onder andere de CSRD).
Het corporate risico-raamwerk van Gasunie

De volledige risicobeschrijvingen zijn hieronder of in Aanvullende informatie opgenomen.

Hieronder is voor onze top-10 risico’s op corporate niveau ook de bijbehorende beheersmaatregel opgenomen. De risico’s met betrekking tot het gebruik van financiële instrumenten zijn opgenomen in noot 28 'Financiële instrumenten' van de Jaarrekening 2024.

No. titel Omschrijving Mitigerende maatregel
1 Arbeids- en veiligheidsincidenten Het risico dat Gasunie te maken krijgt met arbeids- en veiligheidsincidenten als gevolg van een gematigd veiligheidsbewustzijn, ongunstige werkomstandigheden, onvoldoende kennis en kunde, onduidelijke rollen en verantwoordelijkheden en tijdsdruk, wat kan leiden tot letsel bij medewerkers, schadeclaims, boetes en reputatieschade • Een kernteam onder leiding van directieleden bevordert een sterke veiligheidscultuur en zorgt voor zichtbare veiligheidsindicatoren.
• Managers worden ondersteund in veiligheidsbeslissingen en doorlopende verbeteringen, met sterke focus op veiligheidsprotocollen zoals werkvergunningen.
2 Onvoldoende project capability Het risico dat Gasunie niet in staat is om projecten succesvol te realiseren, als gevolg van een inadequate werkwijze, vertraagde gereedheid van IT-systemen, een gebrek aan ervaring of expertise bij het projectteam of een onnauwkeurige projectmanagementaanpak, wat kan leiden tot projectvertragingen (door o.a. klimaatverandering), overschrijding van budgetten, wegvallende support executie van de strategische investeringsagenda en een lagere kwaliteit van de resultaten. Er is een uitgebreid opleidingsprogramma en strategische werving om deskundigheid in projectteams te waarborgen.
• Contractuele afspraken en betrokkenheid van senior management minimaliseren risico's op vertragingen en budgetoverschrijdingen.
3 Onvoldoende politieke en publieke steun voor energietransitie-investeringen Het risico dat Gasunie onvoldoende politieke steun krijgt voor maatschappelijke initiatieven, als gevolg van gebrek aan publiek draagvlak voor initiatieven zoals CCS en waterstof, wat kan leiden tot vertragingen in de realisatie van projecten, financiële verliezen en belemmerde voortgang van de energietransitie.  Gasunie positioneert zich actief binnen politieke besluitvorming door intensieve betrokkenheid en een strategische communicatiestrategie.
• Er wordt een plan uitgerold om steun van belanghebbenden te behouden, met samenwerking tussen verschillende interne afdelingen.
4 Gebrek aan adaptief vermogen Het risico dat Gasunie niet adaptief genoeg is, als gevolg van snelle veranderingen in technologie en innovatieve vooruitgang in de sector, gebrek aan flexibiliteit in de strategische planning of inschattingen die niet overeenkomen met de trends, wat kan leiden tot eerder afschrijven van kapitaalgoederen, inefficiënt gebruik van middelen en verstoringen in de bedrijfsvoering.  Er is een continue monitoring van technologische ontwikkelingen via Technology Watch om snel in te spelen op veranderingen.
• Toezeggingen van klanten en overheid worden vastgelegd bij investeringsbeslissingen om bedrijfsrisico’s te beperken.
5 Cyberaanvallen Het risico dat Gasunie het doelwit wordt van cyberaanvallen, als gevolg van onvoldoende netwerkbeveiliging, gebrek aan medewerkersbewustzijn over digitale bedreigingen (bijv. ransomware) of hacking-technieken, wat kan leiden tot verlies van gevoelige bedrijfsinformatie, verstoring in bedrijfsprocessen, financiële verliezen en reputatieschade  Samenwerking met overheden en continue monitoring versterken de digitale veiligheid.
• Een bewustzijnsprogramma en regelmatige training vergroten het digitale weerstandsvermogen van medewerkers.
6 Misafstemming tussen marktvraag en strategie Het risico dat Gasunie te maken krijgt met een gebrekkige aansluiting van de strategie aan de markt, als gevolg van de-industrialisatie, elektrificatie, energiestromen die worden vervoerd buiten de GU-activa om, wat kan leiden tot het niet kunnen uitvoeren van de strategische investeringsagenda, verminderd groeipotentieel en teruglopende winstgevendheid.  Diverse scenario’s en stresstesten bepalen strategische richting om risico’s te minimaliseren.
• Langetermijncontracten en garanties van klanten en overheid verankeren financiële stabiliteit.
7 Onvoldoende gekwalificeerde medewerkers Het risico dat Gasunie onvoldoende gekwalificeerde medewerkers heeft, als gevolg van de snelle groei van de activiteiten, onvoldoende focus op introductie in de organisatie, kennisborging en overdracht, en een concurrerende arbeidsmarkt, wat kan leiden tot inconsistentie in prestaties, ontevredenheid onder medewerkers en vertragingen van projecten, verhoogde werkdruk, kwaliteitsproblemen en (veiligheids)incidenten.  Beroepsbegeleidende Leerweg-programma’s en strategische personeelsplanning helpen nieuw talent aan te trekken en te ontwikkelen.
• Campusrecruitment en samenwerkingsverbanden in de energiesector versterken Gasunie’s wervingspositie.
8 Onvoldoende ketensamenwerking Het risico dat Gasunie onvoldoende in staat is om samen te werken (met klanten, intern en met keten/venture partners), als gevolg van gebrek aan vertrouwen en/of gezamenlijke doelen, wat kan leiden tot verstoringen in de toeleveringsketen, niet benutten van de marktkansen en verliezen in marktaandeel of inkomsten.  Portfolio- en projectmanagement-initiatieven verbeteren de samenwerking en stroomlijnen besluitvorming binnen projecten.
• Het inkoopbeleid WESP (Werken & Engineering in Strategische Partnerschappen) versterkt de samenwerking en zorgt voor een effectieve uitvoering van belangrijke projectdoelen binnen de organisatie.
9 Ongewenst cultuur en gedrag Het risico dat Gasunie maken heeft met ongewenst cultuur en gedrag, als gevolg van het ontbreken van heldere regels en richtlijnen, een niet geschikte leiderschapsstijl, een open cultuur en sancties op niet naleving van afspraken, wat kan leiden tot ondermijning van de bedrijfsethiek, financiële en operationele vertragingen en reputatieschade.  Een leiderschapsprogramma stimuleert een positieve werkomgeving gericht op veiligheid en ethiek.
• Initiatieven zoals feedbackgerichte performance management versterken een cultuur van openheid en betrokkenheid.
10 (Geo-)politieke instabiliteit Het risico dat Gasunie wordt beïnvloed door (geo-)politieke instabiliteit (China, Rusland, VS) als gevolg van overheidsbeleid en internationale conflicten, wat kan leiden tot operationele hinder, onzekere marktomstandigheden en financíële verliezen.  Advies aan de overheid over energieveiligheid en diversificatiestrategieën voor nieuwe energiedragers versterken continuïteit.
• Crisismanagement wordt opgeschaald bij verhoogd risico, met focus op bedrijfscontinuïteit.

Samenstelling raad van bestuur

W.R. (Willemien) Terpstra, CEO en voorzitter van de raad van bestuur

(1970, Nederlandse nationaliteit, vrouw)

Willemien Terpstra is per 1 maart 2024 toegetreden tot de raad van bestuur van Gasunie als CEO en voorzitter. Ze is benoemd voor een termijn van vier jaar.

Willemien Terpstra heeft als voorzitter van de RvB een aantal specifieke taken en verantwoordelijkheden. Deze hangen nauw samen met de coördinerende rol van de CEO en zijn genoemd in artikel 4.2 van het Reglement houdende principes en best practices voor het bestuur. Daarnaast draagt ze de verantwoordelijkheid voor de business unit GUD, de afdelingen Strategy, Corporate Communication, Audit en Veiligheid.

Nevenfuncties

  • Bestuurslid Nederlands-Duitse Handelskamer
  • Lid adviesraad Clingendael International Energy Programme (CIEP) 
  • Lid van de stichting Fonds Culturele Relatie Evenementen voor het Groninger Museum
  • Lid van de Vereeniging van Handelaren Groningen (per februari 2025)

A.J. (Jan) Boekelman, CFO

(1959, Nederlandse nationaliteit, man)

Jan Boekelman is op 11 februari 2025 benoemd tot (interim) CFO en lid van de raad van bestuur.
Binnen de raad van bestuur is Jan Boekelman verantwoordelijk voor het financiële beleid. Hij legt verantwoording hierover af aan de auditcommissie en de raad van commissarissen. Daarnaast draagt hij de verantwoordelijkheid voor Human Resources, Concern Control, Treasury, Risk Management, Inkoop en Corporate Legal.

Boekelman studeerde econometrie aan de Universiteit van Amsterdam en volbracht postdoctorale management opleidingen aan onder andere de London Business School, Insead en Wharton.

Nevenfuncties

  • Lid van de raad van commissarissen, voorzitter van de auditcommissie, lid van de Investeringscommissie Oasen Drinkwaterbedrijf
  • Lid van de raad van commissarissen, financiële portefeuille Stadsverwarming Purmerend
  • Board member, Chair of the finance & audit committee Aluminium Stewardship Initiative, Melbourne
  • Lid van het bestuur en treasurer Chimbo Foundation

B.J. (Bart Jan) Hoevers, titulair lid

(1971, Nederlandse nationaliteit, man)

Bart Jan Hoevers is op 1 september 2017 toegetreden tot de raad van bestuur als titulair lid. Hij is herbenoemd op 1 september 2021.
 
Bart Jan Hoevers is algemeen directeur van Gasunie Transport Services B.V. Binnen de raad van bestuur is hij verantwoordelijk voor de aandachtsgebieden Asset Management, Operations, IT en GTS.
 
Bart Jan Hoevers is sinds 2007 werkzaam voor Gasunie, achtereenvolgens als projectmanager business development, manager regelgevende zaken en manager netwerkontwikkeling. Daarvoor werkte hij voor het ministerie van Financiën - met staatsdeelnemingen als aandachtsgebied - en De Nederlandsche Bank. Hoevers studeerde monetaire economie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
 
Nevenfuncties

  • Lid Ledenraad Netbeheer Nederland
  • President European Network of Transmission System Operators for Gas
  • Voorzitter raad van commissarissen BAS (Beheerder Afsprakenstelsel)

J.A.F. (Hans) Coenen, titulair lid

(1966, Nederlandse nationaliteit, man)

Hans Coenen is op 1 april 2023 toegetreden tot de raad van bestuur van Gasunie als titulair lid. Hij is benoemd voor een termijn van vier jaar. Hij werkt sinds 1990 bij Gasunie, meest recent als directeur business development en strategie.

Hans Coenen is verantwoordelijk voor het aandachtsgebieden Deelnemingen, Business Development en Markt & Regulering. Hij is afgestudeerd aan de Universiteit van Wageningen (Engineering degree). Tevens heeft hij een masters degree (Financial Economics) behaald bij TIAS (Tilburg).

Nevenfuncties 

  • Voorzitter bestuur Koninklijke Vereniging van Gasfabrikanten in Nederland (KVGN)
  • Lid executive committee International Gas Union
  • Voorzitter stichtingsraad New Energy Coalition
  • Lid algemeen bestuur EemsdeltaGreen 
  • Bestuurslid Vereniging Platform Groen Gas (PGG)

J. (Janneke) Hermes, CFO

(1978, Nederlandse nationaliteit, vrouw)

Janneke Hermes is op 1 oktober 2019 benoemd tot CFO en lid van de raad van bestuur en op 1 oktober 2023 herbenoemd. Janneke Hermes is per 11 februari 2025 afgetreden.

Binnen de raad van bestuur was Janneke Hermes verantwoordelijk voor de financiële verslaglegging en legde verantwoording hierover af aan de auditcommissie en de raad van commissarissen. Daarnaast was ze verantwoordelijk voor Human Resources, Concern Control, Treasury, Risk Management, Inkoop en Corporate Legal.

Janneke Hermes heeft binnen Gasunie diverse leidinggevende functies bekleed. Zo was ze manager treasury control (2005-2007), manager arbeidsvoorwaarden (2014-2016) en sinds 2016 manager corporate finance. Janneke Hermes was vanaf 1 november 2023 waarnemend CEO, tot het aantreden van Willemien Terpstra per 1 maart 2024.

Hermes studeerde econometrie aan de Rijksuniversiteit Groningen en volgde het New Board Program van Nyenrode Business Universiteit.

Nevenfuncties

  • Lid raad van toezicht Openbaar Onderwijs Groningen
  • Lid Curatorium EMFC, Rijksuniversiteit Groningen

Samenstelling raad van commissarissen

Ir. D.M. (Diederik) Samsom

(voorzitter raad van commissarissen per 9 september 2024)
(1971, Nederlandse nationaliteit, man)
Datum eerste benoeming: 1 juli 2024
Eerste termijn loopt af in 2028
Lid van de belonings- & selectie/benoemingscommissie

Overige bestuursfuncties

  • Lid raad van toezicht Naturalis
  • Lid sustainability advisory Board, Van Oord
  • Lid advisory board Elysian Aircraft 
  • Lid advisory board Return Storage Energy
  • Lid advisory board Renergy Egypt

Prof. dr. ir. T.H.J.J. (Tim) van der Hagen

(vicevoorzitter raad van commissarissen, tevens waarnemend voorzitter tot 9 september 2024) 
(1959, Nederlandse nationaliteit, man) 
Datum eerste benoeming: 1 april 2023 
Eerste termijn loopt af in 2027
Lid van de belonings- & selectie/benoemingscommissie 

Overige bestuursfuncties 

  • Voorzitter van het college van bestuur/rector magnificus TU Delft (hoofdfunctie)
  • Bestuurslid van de Alliantie van de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam (LDE) en van de Federatie 4 Technische Universiteiten (4TU)
  • Bestuurslid van de Economic Board Zuid-Holland
  • Lid raad van toezicht van Medical Delta
  • Lid commissie Technologie en Innovatie van VNO-NCW
  • Bestuurslid van het Universiteitsfonds Delft
  • Bestuurslid Netherlands Energy Research Alliance (NERA) 
  • Bestuurslid Growth through Research, Development and Demonstration in Offshore Wind (GROW) (tot eind 2024)
  • Bestuurslid Netherlands Institute for Conservation, Art and Science (NICAS) 
  • Lid raad van toezicht Theater De Veste, Delft

Mr. A.L.M. (Anja) Mutsaers

(1970, Nederlandse nationaliteit, vrouw) 
Datum eerste benoeming: 1 december 2021 
Eerste termijn loopt af in 2025
Voorzitter van de belonings- & selectie/benoemingscommissie 

Overige bestuursfuncties 

  • Partner bij De Brauw Blackstone Westbroek (hoofdfunctie)
  • Lid raad van commissarissen Het Concertgebouw NV

Drs. C. (Carolina) Wielinga RA

(1970, Nederlandse nationaliteit, vrouw) 
Datum eerste benoeming: 15 april 2019 
Datum herbenoeming: 29 maart 2023
Voorzitter van de auditcommissie 

Overige bestuursfuncties

  • Chairman supervisory board NX Filtration
  • Lid raad van commissarissen Royal A-Ware Food Group

Drs. G.A.J. (Guido) Dubbeld

(1971, Nederlandse nationaliteit, man)
Datum eerste benoeming: 4 maart 2024
Eerste termijn loopt af in 2028
Lid van de auditcommissie

Overige bestuursfuncties

  • Bestuurder Stichting Tijdelijk Noodfonds Energie
  • Lid raad van advies Salacia Solutions
  • Lid raad van commissarissen en voorzitter auditcommissie Invest International
  • Lid raad van commissarissen en voorzitter auditcommissie RET NV
  • Raad bij de Ondernemingskamer Amsterdam
  • Lid investment committee ValueFactory Ventures BV
  • Adviseur bij Virida Capital Management BV
  • Adviseur bij Dispatch Gridservices BV
  • DGA OxyNobel BV

Prof. Dr. J. (Johannes) Meier

(1963, Duitse nationaliteit, man) 
Datum eerste benoeming: 1 september 2021 
Eerste termijn loopt af in 2025
Lid van de auditcommissie 

Overige bestuursfuncties 

  • Algemeen directeur en oprichter Xi GmbH (Gütersloh) (hoofdfunctie)
  • Niet-uitvoerend bestuurder New Work SE (Hamburg)
  • Voorzitter Advisory Board Stiftung Mercator (Essen)
  • Lid Advisory Board Meridian Stiftung (Essen)
  • Lid Board Unicef Germany (Keulen)

Ir. A.S. (Ate) Visser

(1956, Nederlandse nationaliteit, man) 
Datum eerste benoeming: 6 juli 2018 
Datum herbenoeming: 29 maart 2022
Tweede termijn loopt af in 2026
Lid van de auditcommissie 

Overige bestuursfuncties

  • Lid executive advisory council van RLG International Inc. 
  • Director Immaterial Ltd. 
  • Voorzitter board Recircle Ltd. 
  • Lid raad van advies NL Space Campus

S.F.L. (Séverine) Baudic

(1974, Franse nationaliteit, vrouw)
Datum eerste benoeming: 27 maart 2025
Eerste termijn loopt af in 2029
Lid van de auditcommissie

Overige bestuursfuncties

  • Chief executive officer Ekwil (hoofdfunctie)

Verslag van de raad van commissarissen

2024 was nog altijd een onrustig gasjaar. De oorlog in Oekraïne en andere geopolitieke spanningen zorgen voor een krappe en volatiele gasmarkt. En de komende jaren zal die onrust niet afnemen. Naast klimaatverandering vormt de nieuwe geopolitieke realiteit een extra reden om de energietransitie met volle kracht door te zetten. Gasunie ziet zich dus genoodzaakt om in onzekere tijden zowel een baken van rust en vertrouwen te zijn bij het waarborgen van de leveringszekerheid van vandaag, als ook voorop te gaan bij het vormgeven van de energievoorziening van morgen. We zijn er trots op dat Gasunie er steeds beter in slaagt om deze dubbele opdracht waar te maken. Afgelopen jaar zijn er belangrijke stappen gezet bij het afronden van de nieuwe toekomstgerichte bedrijfsstrategie. Met deze nieuwe visie en een optimaal vormgegeven organisatie is Gasunie klaar voor de toekomst.

De belangrijkste onderwerpen in 2024

Planrealisatie 2024

In de reguliere besprekingen van de raad en de auditcommissie is elk kwartaal de realisatie van het business plan voor 2024-2026 gemonitord. De raad heeft in 2024 meerdere investeringsbesluiten goedgekeurd, waaronder netwerkinvesteringen in Duitsland om het transport van aardgas vanuit de LNG-terminals te accommoderen en een finaal investeringsbesluit voor German LNG (in het kader van leveringszekerheid).

Verder is het principebesluit genomen voor het investeren in het Duitse waterstof Kernnetz (energietransitie) en is het finale investeringsbesluit genomen voor Hyperlink 1, het eerste onderdeel van het Kernnetz.

In 2024 zijn de werkzaamheden voor Porthos, het eerste deel van het Waterstofwerk Nederland (in Rotterdam) en de vierde tank van Gate terminal voortgegaan. Daarnaast is goedkeuring verleend aan voorbereidingsbudgetten voor het offshore waterstofnetwerk, Waterstofnetwerk Nederland en Aramis.

Gasunie heeft in 2024 het project MAX -de implementatie van een compleet nieuwe ICT-omgeving- succesvol afgerond. Hier is door veel medewerkers hard aan gewerkt en we zijn trots op deze prestatie.

Business plan 2025–2027

Het business plan 2025-2027 is in de decembervergadering door de RvC goedgekeurd. Het plan staat voor een groot deel in het teken van het realiseren van de Visie 2040 en de bijdrage van Gasunie aan de internationale klimaatdoelstellingen en het Nederlandse Klimaatakkoord.

De investeringen komen in het basis-scenario op circa € 12 miljard tot 2030. Daarvan is twee derde voor energietransitie-projecten en het overige deel voor leveringszekerheid.

Daarnaast zijn de financiële effecten en onzekerheden zichtbaar van de methode van regulering, waarbij aanzienlijke regulatoire verrekeningen plaatsvinden.

Het nieuwe business plan laat volop zien dat Gasunie van een aardgastransportbedrijf tot een energie-infrastructuuronderneming transformeert, opererend in geïntegreerde duurzame-energiesystemen en met internationale verbindingen en belangen. Deze transformatie is een enorme opdracht die de komende tijd alle aandacht zal vragen; ook van de raad.

Bijdrage aan leveringszekerheid

De Russische inval in Oekraïne eind februari 2022 heeft tot op de dag van vandaag significante gevolgen voor de activiteiten van Gasunie. Ook in 2024 heeft de raad zich regelmatig door de RvB laten informeren over de actuele ontwikkelingen op het terrein van leveringszekerheid en de bijdrage van Gasunie daaraan.

Een aantal investeringsbeslissingen in 2024 is rechtstreeks terug te voeren naar de gebeurtenissen in februari 2022 en de noodzaak de consequenties hiervan op te vangen, zoals de hiervoor genoemde investeringsbesluiten voor German LNG en GUD-infrastructuur ten behoeve van de verdere ontsluiting van de LNG-terminals in Duitsland en de bouwwerkzaamheden voor de vierde Gate terminal-tank in Nederland.

Ook in 2024 heeft GTS regelmatig adviezen uitgebracht aan het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) over de leveringszekerheid en de vulgraad van de bergingen.

Herziening strategie

In 2024 is de in 2023 gestarte herziening van de strategie succesvol afgerond. De raad en de aandeelhouder zijn hier nauw bij betrokken geweest, net als de ministeries van KGG, Buitenlandse Zaken en andere stakeholders. De strategieherziening is gestart met interviews met medewerkers en stakeholders, wat leidde tot een inventarisatie van de belangrijkste onderwerpen. Op basis van alle informatie, discussie en analyses is stap voor stap de nieuwe missie en strategie ontwikkeld; een proces waarin telkens de raad werd meegenomen.

De nieuwe strategie zet Gasunie klaar voor de toekomst, die gekenmerkt zal worden door snelle veranderingen op vrijwel alle fronten: (geo)politiek, maatschappelijk, technisch, economisch en vooral energetisch. De rol van aardgas zal richting de tweede helft van deze eeuw snel kleiner worden en uiteindelijk vrijwel geheel verdwijnen. Maar in het komende anderhalve decennium zal deze rol nog aanzienlijk zijn. Het effectief en efficiënt waarborgen van de leveringszekerheid in dit veranderend speelveld vormt een belangrijke opdracht. Daartoe zetten we in op het optimaal beheren en onderhouden van onze huidige aardgasinfrastructuur.

Tegelijkertijd is het noodzaak om de al ingezette energietransitie nu ook op het gebied van moleculen te versnellen: de opname van waterstof, CO2 en ook warmte in het energiesysteem vereisen een nieuwe infrastructuur. Gasunie wil haar expertise en ervaring inzetten om deze nieuwe infrastructuur vorm te geven en tijdig af te leveren om het gewenste tempo van energietransitie te bereiken. Dit alles met de kwaliteit en kostenbeheersing die van Gasunie verwacht mag worden. Gasunie ziet het als haar taak om te zorgen dat industrie en huishoudens nu en in de toekomst zijn aangesloten op een betaalbare, betrouwbare en CO2-vrije infrastructuur. De komende tijd richt Gasunie haar organisatie zo in dat ze hierin succesvol kan zijn. Zo leveren we nieuwe energie voor een welvarende samenleving.

Veiligheid

Veiligheid heeft voor Gasunie de hoogste prioriteit. In 2024 heeft Gasunie haar Veiligheidsdagen, verplicht voor alle werknemers, georganiseerd op locatie Vliegveld Twente met als thema “Iedere schakel telt”, waarbij de nadruk lag op veilige samenwerking in de gehele keten. Veiligheid is in 2024 ook als apart thema toegevoegd aan de materiële thema’s waarover conform CSRD in het jaarverslag wordt gerapporteerd.

De veranderende geopolitieke situatie in de afgelopen jaren heeft ook geleid tot nieuwe bedreigingen, zoals mogelijke procesverstoringen veroorzaakt door aanvalspogingen op onze ICT-systemen en het gevaar van sabotage van onze vitale infrastructuur en internationale gaspijpleidingen voor de aanvoer van buitenlands gas. Deze ontwikkelingen hebben binnen Gasunie de hoogst mogelijke aandacht, met een verhoogde focus op bedrijfscontinuïteit en veerkracht.

De raad beschouwt het toezicht op de veiligheid en de veiligheidscultuur van Gasunie als een zeer belangrijk element van zijn werk. Een aantal leden van de raad heeft bovengenoemde veiligheidsdagen bijgewoond. Een aantal leden heeft daarnaast ook deelgenomen aan de Gasunie Hazard Awareness training op maat bij de DNV-trainingslocatie in Spadeadam (Verenigd Koninkrijk). Dit jaar nemen weer een aantal RvC-leden hieraan deel.

Medio 2024 zijn de resultaten van de nulmeting van de Veiligheidscultuurladder gepresenteerd aan de raad. De conclusie dat Gasunie op laddertrede 3 van 5 staat en dat we een mogelijk neergaande trend zien, heeft geleid tot de opzet van een breed veiligheidscultuurprogramma, met diverse werkstromen en concrete doelen.

Op het gebied van persoonlijke veiligheid is de Total Reportable Frequency Index in 2024 wederom boven de doelstelling en ruim boven de waardes van de internationale olie-, gas- en chemie-industrie uitgekomen. Het laat zien dat ons ongevallencijfer niet eenvoudig te verbeteren valt en de raad onderschrijft de extra aandacht van de CEO en de overige leden van de RvB voor dit cruciale veiligheidsaspect.

Op het gebied van procesveiligheid heeft Gasunie goed gepresteerd in 2024. Met de energietransitie en de verwachte grote toename van het transport van waterstof en CO2, bio-methaan en warmte, stijgen de complexiteit en procesveiligheidsuitdagingen aanzienlijk voor de organisatie. De raad volgt dit nauwgezet en wordt via deep dives bij diverse complexe aspecten betrokken, waarin ook ervaringen gedeeld worden.

De raad heeft zich door een veiligheidsexpert laten informeren over ‘a modern view on safety’, gericht op persoonlijke veiligheid, waarbij de focus ligt op de medewerkers en niet op de (administratieve) processen; en minder op wat fout gaat maar hoe medewerkers dagelijks zorgen dat de dingen goed gaan. Deze aanpak focust op het bevorderen dat er zo veel mogelijk goed gaat en op flexibiliteit in verschillende omstandigheden.

De raad heeft met instemming geconstateerd dat Gasunie in 2024 extra aandacht heeft besteed aan de communicatie rond veiligheid door middel van “safety moments” en het veilig uitvoeren van alle werkzaamheden, zowel binnen de eigen organisatie, als ook bij aannemers. Veiligheid blijft onze volle aandacht houden, ook in 2025.

Overleggen met de ondernemingsraad

Gedurende 2024 hebben individuele leden van de raad twee overlegvergaderingen met de ondernemingsraad bijgewoond. Ook hebben alle commissarissen in het najaar gesproken met de ondernemingsraad. In verschillende gespreksrondes aan deeltafels is er op een vrije manier van gedachten gewisseld over de koers van Gasunie aan de hand van specifieke thema’s als veiligheid, doelmatigheid en huisvesting. Deze dialoog wordt als zeer nuttig en leerzaam ervaren door iedereen, niet in de laatste plaats door de leden van de raad.

Overleggen met de aandeelhouder

Met het ministerie van Financiën is meerdere malen informeel en tweemaal formeel overlegd. De formele overleggen vinden plaats in het voorjaar en najaar. Als aandeelhouder heeft het departement een cruciale rol gespeeld bij het vaststellen van de strategie en bij de besluiten rond met name de waterstof investeringen in Nederland en Duitsland. In dat kader is met de aandeelhouder indringend overlegd over de afwegingen die Gasunie moet maken ten aanzien van risico’s en rendement in het licht van de transitieopdracht en het realiseren van brede welvaart voor de samenleving.

Jaarrekening 2024

De raad van commissarissen heeft het jaarverslag 2024 besproken en na kennisneming van het positieve advies van de auditcommissie en de goedkeurende controleverklaring van de externe accountant EY, besloten de jaarrekening over 2024 ter vaststelling aan te bieden aan de algemene vergadering. Tevens steunt de raad van commissarissen het voorstel van de raad van bestuur om van de nettowinst geen dividend uit te keren en € 70,2 miljoen toe te voegen aan de overige reserves.

Samenstelling RvB

Per 1 maart 2024 is Willemien Terpstra aangetreden als CEO. Janneke Hermes is per 11 februari 2025 op eigen verzoek afgetreden nadat ze zich bijna 23 jaar, waaronder ruim vijf jaar als CFO, voor Gasunie heeft ingezet. We danken Janneke erom voor haar bijzondere en waardevolle inzet voor Gasunie in turbulente tijden en voor de prettige manier waarop we zo lang met haar hebben mogen samenwerken. We wensen haar heel veel succes in haar verdere loopbaan. Janneke Hermes is per 11 februari 2025 opgevolgd door Jan Boekelman die de positie van CFO ad interim vervult. We hebben vertrouwen erin dat we met Jan Boekelman een bekwame interim opvolger hebben gevonden. De raad van commissarissen is inmiddels het proces voor de aanstelling van een permanente CFO gestart.

Samenwerking RvC-RvB, evaluaties

De samenwerking tussen raad en RvB is ook dit jaar intensief en productief geweest. De raad bemerkt dat de nieuwe samenstelling van de RvB, de groeiende investeringsportefeuille en de geopolitieke ontwikkelingen zowel van de RvB en de raad, als van alle medewerkers van Gasunie steeds meer vergen. De interactie tussen raad en RvB heeft daarom onze volle aandacht.

De bevindingen uit de interne evaluatie over deze interactie die in 2023 heeft plaatsgevonden, zijn in 2024 opgevolgd, onder andere door een andere opzet van de vergadering, doorlopende interactie tussen RvC- en RvB-leden via walk and talks en deep dives op diverse onderwerpen.

Ook in 2024 heeft de evaluatie van (de commissies van) de raad van commissarissen en van de samenwerking tussen de raad en RvB plaatsgevonden, dit jaar met twee externe begeleiders. Daarnaast heeft de raad een interne evaluatie uitgevoerd van de RvB en de individuele bestuurders door middel van zelfevaluatie, beoordeling van de vooraf gestelde doelen en regelmatige individuele gesprekken.

De evaluatie in 2024 geeft aan dat de RvC en zijn commissies goed functioneren. Aandachtspunten zijn de helderheid vooraf over het strategisch/detail-niveau waarop onderwerpen besproken moeten in de vergadering. Ook buigt de raad zich over de vraag hoe de dynamiek tussen de RvB en RvC verder verbeterd kan worden om ook in lastige situaties snel te kunnen handelen. Tot slot achten de raad van commissarissen en de RvB een voortdurende dialoog over de strategie wenselijk, om op telkens veranderende omstandigheden te kunnen inspelen.

De raad is van mening dat het functioneren van het bestuur en van de individuele bestuurders goed is en goed past bij de fase waarin Gasunie zit. De conclusies van de evaluatie zijn in gesprekken gedeeld met de individuele bestuurders.

Samenstelling RvC en besprekingen

Per 1 juli 2024 is Diederik Samsom benoemd als lid van de RvC. De RvC-leden hebben hem per 1 september benoemd tot voorzitter van de RvC. Tussen 1 oktober 2023 en 1 september 2024 heeft Tim van der Hagen de rol van voorzitter van de RvC waargenomen. We zijn Tim zeer dankbaar voor het oppakken van deze rol, waardoor de continuïteit van het functioneren van de RvC werd gewaarborgd.

Deelname aan vergaderingen RvC en commissies RvC AC BBC Opmerking
Diederik Samsom 4 van 4   2 van 2 datum eerste benoeming 1 juli 2024
Guido Dubbeld 5 van 5 4 van 4   datum eerste benoeming 4 maart 2024
Tim van der Hagen 6 van 6   5 van 5  
Johannes Meier 6 van 6 5 van 5    
Anja Mutsaers 6 van 6   5 van 5  
Ate Visser 6 van 6 5 van 5    
Carolina Wielinga 6 van 6 5 van 5    
Dank!

De raad is trots op de flexibiliteit en daadkracht waarmee Gasunie in dit jaar de vele verschillende activiteiten ten behoeve van zowel de leveringszekerheid als de klimaatdoelstellingen heeft uitgevoerd en op de enorme voortgang die er is geboekt met de herijking van de strategie en de realisatie van de Visie 2040. Dank aan de hele organisatie! 

Groningen, 28 maart 2025
Raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie

De raad van commissarissen van Gasunie. Van links naar rechts: Anja Mutsaers, Johannes Meier, Diederik Samsom, Ate Visser, Guido Dubbeld, Tim van der Hagen en Carolina Wielinga. Niet op de foto: Severine Baudic.

Diversiteit raad van bestuur en raad van commissarissen

Diversiteit heeft nadrukkelijk de aandacht van de onderneming. Het beleid is er op gericht om bij toekomstige vacatures in de raad van bestuur en raad van commissarissen recht te doen aan de in de wet en de Corporate Governance Code genoemde diversiteitseisen.

De raad van commissarissen bestond tot 1 maart 2024 uit vijf personen waarvan drie mannen en twee vrouwen. Vanaf 1 maart 2024 bestond de raad van commissarissen uit zes personen, de verhouding man/vrouw was 66,6%/33,3%. Vanaf 1 juli 2024 tot 27 maart 2025 bestond de raad van commissarissen uit zeven personen, de verhouding man/vrouw was 71,4%/28,6%. Vanaf 27 maart 2025 bestaat de raad van commissarissen uit acht personen, de verhouding man/vrouw is 63,5%/37,5%. Een commissaris heeft de Duitse nationaliteit en een commissaris heeft de Franse nationaliteit.

De raad van commissarissen bestond tot 1 maart 2024 uit vijf personen waarvan drie mannen en twee vrouwen. Vanaf 1 maart 2024 bestond de raad van commissarissen uit zes personen, de verhouding man/vrouw was 66,6%/33,3%. Vanaf 1 juli 2024 tot heden bestaat de raad van commissarissen uit zeven personen, de verhouding man/vrouw is 71%/29%. Een commissaris heeft de Duitse nationaliteit.

Gasunie rapporteert jaarlijks binnen tien maanden na afloop van het boekjaar aan de Sociaal Economische Raad (SER) over (i) het aantal mannen en vrouwen dat aan het eind van het boekjaar deel uitmaakt van de raad van bestuur en de raad van commissarissen en van de nader door de vennootschap te bepalen categorieën werknemers in leidinggevende functies, (ii) de doelen in de vorm van een streefcijfer, (iii) het plan om deze doelen te bereiken en (iv) de redenen als één of meer doelen niet zijn bereikt.

In de paragraaf Aanvullende informatie: Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid staat een toelichting op onze DIG-doelen, het plan om de DIG-doelen te bereiken, de resultaten van ons DIG-beleid in het afgelopen jaar en een overzicht van de instroom, doorstroom en retentie van onze medewerkers.

Duurzaamheidsexpertise RvB en RvC

De raad van bestuur beschikt over expertise inzake duurzaamheidsvraagstukken. De raad heeft in de afgelopen jaren finale investeringsbeslissingen genomen voor infraprojecten die de energietransitie ondersteunen en waar voor honderden miljoenen euro’s aan investeringen mee gemoeid zijn. De raad laat zich voorafgaand aan het nemen van besluiten uitgebreid adviseren door experts uit de Gasunie-organisatie, als ook door externe experts.

Ook de raad van commissarissen van Gasunie beschikt over veel expertise over duurzaamheidsvraagstukken. De leden zijn werkzaam of werkzaam geweest bij organisaties in de energie(transitie)keten, of organisaties die hier adviserend aan zijn. De voorzitter van de raad ondersteunde als kabinetschef vijf jaar lang de Nederlandse eurocommissaris voor Klimaatzaken bij de ontwikkeling van een Green Deal, een Europese Klimaatwet en het Carbon Border Adjustment Mechanism, een systeem voor invoerheffingen op CO2-intensieve producten uit landen zonder emissiehandelssysteem.