Spring naar inhoud

Energietransitie

Energietransitie

Gasunie is een belangrijke wegbereider voor de overstap op CO2-neutrale energie die de samenleving aan het maken is. We leggen infrastructuur aan voor waterstof, CO2, warmte en groen gas.

Waterstof

Gasunie is de beoogde netbeheerder van het toekomstige waterstofnetwerk op de Noordzee, zo heeft toenmalig demissionair minister Jetten van Klimaat en Energie in juni aan de Tweede Kamer laten weten. Dat waterstofnetwerk gaat bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen, energieonafhankelijkheid en de concurrentiepositie van Nederland. Bij de verdere doorgroei van windenergie op zee na 2030 is waterstofproductie op land, maar ook op zee essentieel. Het wordt vanaf 2030 steeds uitdagender om alle op zee geproduceerde windenergie in de vorm van elektriciteit naar land te transporteren. Waterstof biedt dan een mooi alternatief; het kan via leidingen kostenefficiënt worden getransporteerd en het kan goed worden opgeslagen. Het is aan een nieuw kabinet om een besluit te nemen over de aanleg en de financiering van een waterstofnet op zee.

Vier bedrijven in het Noordzeekanaalgebied hebben in mei een belangrijke vervolgstap gemaakt voor een aansluiting op het toekomstige waterstofnetwerk van Gasunie, omdat zij waterstof willen gaan produceren of gebruiken. Vattenfall, Sunoco, HyCC en Tata Steel hebben hun handtekeningen gezet onder een zogeheten Connection Study Agreement (CSA), een overeenkomst met Gasunie-dochter Hynetwork om de aansluitingen te kunnen voorbereiden. De interesse komt op het moment waarop de contouren van het waterstofnetwerk in het Noordzeekanaalgebied, als onderdeel van het landelijke waterstofnetwerk, steeds meer vorm beginnen te krijgen.

In juni heeft minister Jetten de Tweede Kamer geïnformeerd over de planning van de DeltaRhineCorridor (DRC). De minister heeft besloten dat de ontwikkeling van deze leidingenstraat voor alle vormen van energie hetzelfde tempo moet houden. Dit heeft als gevolg dat er een flinke vertraging optreedt in de planning van de realisatie van de waterstof- en CO2-verbinding. We zijn teleurgesteld over deze ontwikkeling, omdat we vanaf de start het belang van een tijdige realisatie van een waterstof en CO2-verbinding hebben benadrukt. De planning hangt samen met de verduurzamingsagenda’s van veel van onze klanten en is bovendien nodig om in de pas te kunnen blijven lopen met de Klimaatdoelen waar we ons gezamenlijk aan hebben gecommitteerd. We analyseren nu de gevolgen van dit besluit en we beraden ons op de gevolgen voor de netwerkplanning. Eerder dan 2032 is de DRC-verbinding niet gereed. We gaan kijken of er snellere alternatieven zijn en hopen hierover in de herfst duidelijkheid te hebben.

CO₂

Na een periode van voorbereidingen is de aanleg van de infrastructuur van CO2-transport en -opslagproject Porthos zichtbaar van start gegaan. In april is een boorgat gemaakt onder de zeewering op de Maasvlakte, waardoor een 600 meter lange mantelbuis wordt gelegd, waarin in 2025 een CO2-leiding komt te liggen. De CO2 komt straks vanuit het havengebied aan bij het compressorstation op de Maasvlakte. Vanaf daar loopt dan een leiding naar het platform op zee op circa 20 km uit de kust. Vanaf het platform wordt de CO2 permanent opgeslagen in lege gasvelden op 3 tot 4 km onder de Noordzeebodem. De komende tijd wordt ook op andere plekken in de Rotterdamse haven gewerkt aan de CO2-leiding. Dit ondergronds buizenstelsel gaat de afgevangen CO2 van de bedrijven naar het compressorstation leiden. Porthos komt in 2026 in bedrijf. Het compressorstation en het transportsysteem op land bieden ruimte voor toekomstige CO2-opslagprojecten.

CO2next, het project voor een open toegankelijke terminal voor tijdelijke opslag en overslag van vloeibare CO2 op de Maasvlakte in Rotterdam, is in juni de FEED-fase ingegaan. Shell en TotalEnergies zijn toegetreden tot de samenwerking, die tot nu toe werd geleid door Gasunie en Vopak. Als het definitieve investeringsbesluit en relevante vergunningen worden verkregen, kan de terminal vanaf 2028 vloeibare CO2 ontvangen die wordt aangeleverd via schepen. CO2next wordt verbonden met lege gasvelden in de Noordzee via de toekomstige Aramis-pijpleiding. 

Warmte

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben op 12 juni groen licht gegeven voor de warmtetransportleiding WarmtelinQ van Rijswijk naar Leiden. Het Provinciaal Inpassingsplan en de Milieueffectrapportage zijn na een zorgvuldig en intensief planvormingsproces vastgesteld. Deze besluitvorming is een belangrijke mijlpaal voor het project. Naar verwachting kunnen we het tracé in 2027 in gebruik nemen.