Highlights
Highlights
Januari
De Nederlandse gasbergingen raken sneller leeg dan verwacht als gevolg van extra onttrekking. De vulgraad is daardoor lager dan in de afgelopen jaren. Op 9 januari geeft Gasunie Transport Services een tussentijdse toelichting op deze situatie en meldt dat er geen direct gevaar is voor de leveringszekerheid. LNG-import, gaswinning in Nederland en toevoer door pijpleidingen vanuit het buitenland zorgen doorgaans voor voldoende gas. Wel kan een strenge winter leiden tot een krap aanbod en hogere gasprijzen op de groothandelsmarkt. Nederland is steeds meer afhankelijk van gasimporten en een goed functionerende Europese gasmarkt.

Gasunie gaat een tienjarige raamovereenkomst aan ter grootte van € 2,5 miljard met de aannemersconsortia DES (Dura Vermeer/Equans), Bilfinger/Kuijpers/BAM en VS Hanab/Verwater, Homij/Croon Wolter & Dros. De overeenkomst omvat afspraken over de vervanging, instandhouding en uitbreiding van stations en installaties die nodig zijn voor transport van (duurzame) gassen. Deze nieuwe manier van samenwerken draagt bij aan een veilige en betrouwbare instandhouding van de huidige energie infrastructuur en het ontwikkelen van nieuwe energie-infrastructuur voor transport en opslag van waterstof en CO2.

Februari
Het waterstof-opslagproject HyStock komt in een stroomversnelling, nu de vergunningen voor de evaluatie- en diepboringen in Zuidwending zijn gepubliceerd. Deze publicatie betekent voor ons het startschot voor het bestellen van materialen en het voorbereiden en uitvoeren van boringen. Als onderdeel van de landelijke waterstofinfrastructuur worden in de komende jaren vier zoutcavernes gereed gemaakt voor waterstofopslag. De eerste bevindt zich nu in de voorbereidingsfase, de drie volgende worden eerst door Nobian ontwikkeld voordat Gasunie deze geschikt kan maken voor de opslag van waterstof.

Een nieuwe mijlpaal voor CO2 transport- en opslagproject Porthos. Het koelwaterpompgebouw heeft zijn diepste punt bereikt waardoor er gestart kan worden met het betonwerk van de kelder. Dit gebouw is essentieel voor de koeling van het compressorstation. Hier wordt de afgevangen CO2 uit de Rotterdamse havenindustrie samengeperst en gekoeld, waarna het getransporteerd kan worden naar offshore-platforms voor opslag. Het in bedrijf kunnen nemen van Porthos is cruciaal voor het halen van de nationale klimaatdoelen.
Maart
Gasunie gaat in samenwerking met Petrogas onderzoek doen naar de herbruikbaarheid van gasleidingen in de Noordzee. Deze leidingen kunnen mogelijk worden ingezet voor het transport van groene waterstof en moeten helpen om de duurzame windenergie, die meteen verwerkt wordt tot waterstof op zee, beter af te voeren richting land. We werken samen met andere netwerkoperators (TSO’s) aan verschillende internationale onderzoekstrajecten. Dit doen we om ervoor te zorgen dat de normen voor het veilig hergebruik van offshore leidingen voor transport van waterstof en/of CO2 goed ontwikkeld worden.

Porthos heeft, als eerste project in Europa, een emissievergunning gekregen van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) voor het opslaan van CO2 in de bodem. De eerste offshore buizen voor het project Porthos zijn aangekomen in de Rotterdamse haven. De buizen worden nu nog tijdelijk opgeslagen op de Maasvlakte en worden later ingezet als zeeleidingen zodat uitgestoten CO2 kan worden afgevoerd richting ondergrondse opslagcapaciteit. Porthos slaat ongeveer 2,5 Mton per jaar op gedurende 15 jaar, tot een totaal van circa 37 Mton. Dat betekent dat de Rotterdamse havenindustrie straks ongeveer 10% van haar emissies op deze manier verwerkt.
April
WarmtelinQ, de ondergrondse leiding die warmte uit de Rotterdamse haven naar huizen en bedrijven in Zuid-Holland brengt, is voor de regio Leiden en Ypenburg het maatschappelijk meest aantrekkelijke alternatief voor aardgas. Dat blijkt uit een analyse van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Het duurzame alternatief waar mensen als eerste bij warmte aan denken, de warmtepomp, is alles bij elkaar opgeteld duurder. Dat komt door de totale kosten van aanpassing van de woning, de installatie van een elektrische warmtepomp en de kosten voor de verzwaring van het elektriciteitsnet.

Electro (e)-methaan biedt een innovatieve en praktische oplossing voor de energietransitie, dankzij het gebruik van bestaande gasinfrastructuur, vooral bij moeilijk elektrificeerbare sectoren. Dit blijkt uit een nieuw onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door adviesbureau Roland Berger in opdracht van GasTerra en Gasunie. Het rapport benadrukt dat e-methaan - naast waterstof - een belangrijke bijdrage kan leveren aan een toekomstige CO2-neutrale energievoorziening. Het succes op lange termijn hangt af van verdere schaalvergroting, kostenverlaging en het aanbod van groene elektriciteit.

Mei
Locatie Wieringermeer bestaat 55 jaar. Een goed moment om voor het eerst de deuren te openen voor bezoekers. 500 omwonenden en geïnteresseerden maakten gebruik van dit aanbod en werden ruim twee tot drie uur meegenomen over het terrein van Wieringermeer. Tijdens de open dag stonden we ook stil bij een belangrijke innovatie voor de reductie van methaanuitstoot. Locatie Wieringermeer kan haar methaanemissies met 85% terugdringen door stikstof (als vervanging voor methaan) in te zetten voor het spoelproces van de gascompressoren. Gasunie zet in Wieringermeer hoogcalorisch gas om in laagcalorisch gas zodat het gebruikt kan worden voor huishoudens en industriële installaties.

Gasunie en Storag Etzel zijn gestart met het injecteren van waterstof in twee bestaande cavernes in Duitsland. De eerste leveringen vinden plaats vanuit een productiefaciliteit in Werlte. De mijlpaal markeert een succesvolle afronding van de projectfase H2CAST Ready waarin de cavernes geschikt werden gemaakt voor de opslag van waterstof en tegelijkertijd de inzetbaarheid werd getest. Het doel is om uiteindelijke meerdere cavernes te ontwikkelen voor een totale opslagcapaciteit van 1 TWh (terawattuur). Daarmee leveren partners een belangrijke bijdrage aan een soepele start van de waterstofmarkt.

Juni
Gasunie Transport Services (GTS) heeft berekend dat op 1 november 2026 de minimale vulgraad voor de vier Nederlandse seizoenbergingen 115 TWh moet zijn (1 november 2025: 110 TWh). Aangenomen dat het LNG-aanbod voldoende flexibel is om ook in een koud gasjaar meer volume te leveren aan de Nederlandse markt, is een lagere minimale vulgraad mogelijk, ter grootte van 90 TWh. Maar gezien alle geopolitieke onzekerheid die er momenteel in de gasmarkt aanwezig is, adviseert GTS de minister van Klimaat en Groene Groei nadrukkelijk om de vulgraad voor de seizoenbergingen op 115 TWh vast te stellen. De risico’s maken het volgens GTS noodzakelijk om de bestaande gasopslagen de komende vijf jaar te behouden. In dat verband herhaalt GTS ook haar pleidooi voor het aanleggen van een noodvoorraad voor langdurige aanbodverstoringen.

De conversie van aardgasleidingtrajecten voor Hyperlink-1 ligt op schema. Het project maakt waterstoftransport mogelijk vanaf de Duits-Nederlandse grens bij Bunde via Bremen naar Hamburg, waarbij producenten, afnemers en opslagfaciliteiten met elkaar worden verbonden. Hyperlink-1 is een IPCEI-project dat wordt gerealiseerd met steun van het Bundesministerium für Wirtschaft und Energie en de deelstaten Nedersaksen en Bremen. Op de foto managing director Gasunie Deutschland Britta van Boven met voormalig bondsminister Robert Habeck van Economie en Klimaat.
