Overige ontwikkelingen
Overige ontwikkelingen
Transportvolumes
GTS (Nederland) transporteerde in de eerste helft van 2025 9,2% meer aardgas dan in de eerste helft van 2024 (afgerond 354 TWh tegen 322 TWh). De stijging wordt veroorzaakt door een hoger transportvolume richting gasopslagen en een toename van het grensoverschrijdend transport.
Nederland had in de maanden mei en juni de hoogste LNG-import van alle EU-landen, waarbij 90% van de gezamenlijke capaciteit van LNG-terminals in Rotterdam en Eemshaven werd benut.
Daarnaast werd er in de maand mei een recordhoeveelheid groen gas (5 mln. m3) ingevoed op het GTS-transportnet. Nog niet eerder werd er zoveel groen gas over het GTS-net getransporteerd.
Herkomst van gas in het GTS-systeem (in percentages)
Eerste halfjaar 2025 | Eerste halfjaar 2024 | |
---|---|---|
Buitenland | ||
België | 13% | 10% |
Duitsland | 3% | 3% |
Verenigd Koninkrijk | 3% | 3% |
Noorwegen | 12% | 16% |
Duitse bergingen | 5% | 4% |
Binnenland | ||
Kleine velden en groen gas | 14% | 15% |
Stikstof | 4% | 4% |
Nederlandse bergingen | 17% | 15% |
LNG | 30% | 29% |
GUD (Duitsland) vervoerde in de eerste zes maanden van 2025 6,1% meer aardgas dan in de eerste helft van 2024 (een energiehoeveelheid van 135 TWh ten opzichte van 127 TWh).
Herkomst van gas in het GUD-systeem (in percentages)
Eerste halfjaar 2025 | Eerste halfjaar 2024 | |
---|---|---|
Buitenland | ||
Noorwegen | 61% | 60% |
Nederland | 17% | 16% |
Binnenland | ||
H-gas productie | 8% | 6% |
L-gas productie | 2% | 4% |
LNG | 12% | 14% |
EemsEnergyTerminal
Marktpartijen zijn afgelopen februari uitgenodigd hun interesse te tonen om ook na 2027 vloeibaar gas (LNG) te importeren via EemsEnergyTerminal. Een definitief besluit hierover verwachten we eind dit jaar. EemsEnergyTerminal werd in september 2022 voor een exploitatieperiode van vijf jaar in bedrijf genomen als antwoord op het wegvallen van gasstromen uit Rusland. Eigenaren Gasunie en Vopak onderzoeken naast de verlenging van de EemsEnergyTerminal ook gezamenlijk de mogelijkheden voor het realiseren van een waterstofimportterminal en de ontwikkeling van een CO2-hub voor transport in de Eemshaven.
Aramis
Aramis, het grote transportinfrastructuurproject voor CO2-reductie dat Porthos opvolgt, komt dichter bij een definitieve investeringsbeslissing. Gasunie en EBN nemen in grote mate de regie van het project over voor de verdere ontwikkelingen van de Aramis-pijpleidingen. TotalEnergies en Shell blijven tot de definitieve investeringsbeslissing vooralsnog betrokken om het project te voorzien van technische kennis en expertise. Aramis is van groot belang voor de klimaatdoelen van Parijs en speelt een grote rol in het behouden van de industrie. Na de door Gasunie en EBN te nemen investeringsbeslissing zullen Shell en TotalEnergies zich voornamelijk richten op het ontwikkelen van CO2-opslagen.
Hynetwork
In december 2024 publiceerde Gasunie-dochter Hynetwork een voorstel tot aanpassing van het uitrolplan voor de realisatie van het waterstofnetwerk. Belanghebbenden hebben tot 31 januari de tijd gehad op dit voorstel te reageren. We hebben bijna zestig reacties ontvangen van producenten, afnemers, brancheverenigingen, overheden, buitenlandse bedrijven en netwerkoperators, vertegenwoordigers van industriële clusters en havenbedrijven. Alle reacties zijn zorgvuldig bestudeerd, waarna het voorstel tot aanpassing van het uitrolplan is gefinaliseerd en naar de verantwoordelijke minister is verzonden. Het uitrolplan wordt door de minister vastgesteld.
WarmtelinQ
Het gereedkomen van het traject Vlaardingen–Den Haag In het WarmtelinQ-project is vertraagd. Ook de bouw het traject Rijswijk–Leiden gaat langzamer dan eerder gepland. Ook vallen de projectkosten hoger uit dan de initiële kostenraming uit 2021. Gasunie is in gesprek gegaan met het ministerie van Klimaat en Groene Groei, de provincie Zuid-Holland en launching customers Eneco en Vattenfall over hoe we het project betaalbaar kunnen houden. WarmtelinQ zal restwarmte transporteren van de haven van Rotterdam naar woon- en bedrijfsgebieden in de steden Vlaardingen, Rijswijk, Den Haag en Leiden, evenals andere locaties in Zuid-Holland.
Toekomstscenario’s
TenneT, Gasunie en de regionale netbeheerders publiceerden in mei een scenariorapport over de toekomst van de energiesystemen in Nederland. Het rapport omvat vier verschillende scenario’s die elk op hun eigen manier laten zien hoe een mogelijke toekomst eruit ziet. Deze toekomst wordt bepaald door verschillende keuzes in industrie en import, de mix van elektronen en moleculen en de mate van flexibiliteit. Een van de inzichten uit het scenariorapport is dat infrastructuur voor waterstof, CO2, groen gas en warmte de vraag naar energie deels kan overnemen, zodat het elektriciteitsnet nu en in de toekomst niet overvraagd wordt.
Benoemingen
Marc van der Linden is benoemd tot lid van de raad van bestuur van Gasunie. Zijn benoeming gaat in op 1 september en geldt voor een periode van vier jaar. Van der Linden (1972) bekleedde eerder de functies van COO in de raad van bestuur van Eneco en CEO bij netwerkbedrijf Stedin Groep. Ook was hij voorzitter van Netbeheer Nederland. Hij is momenteel werkzaam bij Gasunie als directeur Business Development. Bart Jan Hoevers, sinds 2017 lid van de raad van bestuur, verlaat op 1 september de raad van bestuur bij het aflopen van zijn tweede benoemingstermijn. Hij gaat aan de slag als CEO bij Groningen Seaports.
Jan Boekelman is op 11 februari gestart als interim-CFO van de raad van bestuur. Hij heeft per die datum de taken overgenomen van Janneke Hermes, die na 23 jaar bij Gasunie is overgestapt naar Koninklijke Wagenborg. Boekelman (1959) begon zijn loopbaan bij Shell, waar hij gedurende vijftien jaar verschillende (internationale) financiële functies vervulde. Bij Nuon (nu Vattenfall) was hij directeur Planning & Control. Daarna werd hij benoemd tot CFO bij ontwikkelingsorganisatie SNV. Van 2011 tot 2019 was hij CFO bij Energie Beheer Nederland (EBN). Met zijn benoeming waarborgen we de continuïteit in het financiële bestuur van Gasunie gedurende de wervingsprocedure van een nieuwe CFO.
Op voordracht van de raad van commissarissen heeft de minister van Financiën per 27 maart Severine Baudic (1974) benoemd tot lid van de raad van commissarissen van Gasunie. Baudic (1974) heeft uitgebreide ervaring binnen de energiesector en had verschillende senior-management functies bij SBM Offshore. In 2024 werd zij CEO van Ekwil, een bedrijf dat zich richt op de drijvende offshore windsector.
Obligatie-uitgifte
We hebben op 14 april onder uitdagende marktomstandigheden een bedrag van € 750 miljoen opgehaald uit de internationale kapitaalmarkt. Het grootste deel van het geld, dat wordt geleend voor een periode van tien jaar, gaat naar investeringen in CCS- en waterstofprojecten. Daarnaast gebruiken we het om (CO2-reducerende) vervangings- en uitbreidingsinvesteringen te doen in methaannetten – goed voor de transportzekerheid, en LNG-terminals – goed voor de energiezekerheid.
Ontwikkeling van onze emissies (scope 1+2)
In kilotonnen CO₂-equivalenten | Eerste halfjaar 2025* | Eerste halfjaar 2024 |
---|---|---|
Scope 1 | ||
Lease- en dienstauto's | 1,2 | 1,1 |
Gasverbruik gebouwen | 1,1 | 1,0 |
Methaanemissies** | 52,4 | 61,8 |
Gasverbruik installaties | 128,9 | 116,5 |
Koudemiddelen | - | 0,1 |
Totaal scope 1 | 183,7 | 180,5 |
Scope 2 | ||
Warmtegebruik installaties | 0,6 | 0,4 |
Elektriciteitsgebruik gebouwen | 0,7 | 0,8 |
Elektriciteitsgebruik installaties | 91,4 | 111,8 |
Totaal scope 2*** | 92,7 | 113,0 |
Totaal scope 1 + 2 (location based) | 276,3 | 293,5 |
Vergroening door GvO's (scope 2) | -92,1 | -112,6 |
Totaal scope 1 + 2 (market-based) | 184,2 | 180,9 |
Gasverbruik installaties
De stijging in CO2 emissie door gasverbruik in installaties zijn met name toe te wijzen aan hogere transportvolumes in het eerste halfjaar 2025 ten opzichte van het eerste halfjaar in 2024.
Elektriciteitsgebruik installaties
De daling in elektriciteitsgebruik installaties wordt met name veroorzaakt door een verlaging van de locatiegebaseerde emissiefactor. Ons energieverbruik in het eerste halfjaar van 2025 is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van het eerste halfjaar in 2024.