Maatschappelijke waardecreatie
Maatschappelijke waardecreatie
Maatschappelijke waardecreatie is voor Gasunie het toevoegen aan de samenleving en aan het eigen bedrijf van waarde die niet meteen financieel meetbaar is. Maatschappelijke waarde kan in de toekomst omslaan in economische waarde of andere vormen van waarde. Dit is bijvoorbeeld het geval met de miljardeninvesteringen die we de komende jaren doen om de energietransitie mogelijk te maken. Hiermee dragen we bij aan de toekomstige leveringszekerheid, de klimaatdoelstellingen én stellen we onze klanten in staat hun bedrijfsvoering duurzaam voort te zetten. Ook creëren we maatschappelijke waarde door onze dagelijkse bedrijfsvoering duurzamer en socialer te maken.
Delta Rhine Corridor
De Delta Rhine Corridor (DRC) is een ondergrondse buisleidingstraat die de Rotterdamse haven met Chemelot en het Ruhrgebied moet verbinden. Gasunie wil binnen het beoogde samenwerkingsverband operator worden van de leidingen voor waterstof en aardgas en (mede)-eigenaar van de beoogde leiding voor CO2. Door zoveel mogelijk toekomstbestendige infrastructuur in een keer in de grond te leggen geeft het project minder overlast en wordt het vergunningentraject gemakkelijker. In juni zijn er informatiebijeenkomsten georganiseerd in gemeenten die langs het beoogde tracé liggen.
Investeringsbesluit waterstofnetwerk tracé Rotterdam
Gasunie-dochter Hynetwork Services gaat in de tweede helft van 2023 tussen de Tweede Maasvlakte en Pernis de eerste dertig kilometer van het Nederlandse waterstofnetwerk aanleggen. Over twee jaar moet de industrie in Rotterdam daar op kunnen aansluiten. Shell Nederland is het eerste bedrijf dat van de leiding gebruik gaat maken.
Gasunie investeert ruim € 100 miljoen in het tracé, dat het eerste deel gaat vormen van een 1.200 kilometer lang Nederlands netwerk voor het transport van waterstof. Het waterstofnetwerk verbindt de grote industriële clusters met de zeehavens en opslaglocaties in Nederland en heeft daarnaast verbindingen met Duitsland en België. De investering in Rotterdam is in juni goedgekeurd.
Waterstofverbinding Denemarken-Duitsland
Gasunie wil haar toekomstige waterstofnet in Noordwest-Duitsland verbinden met dat het Deense Energinet. Dat is voor de economie zeer kansrijk, zo blijkt uit een nieuwe studie van beide netbeheerders. Denemarken bereidt zich voor om een belangrijke netto-exporteur van groene waterstof te worden met een verwachte toename van de export van 15 TWh in 2030 tot 79 TWh in 2050 op basis van nationale scenario's, of zelfs tot ongeveer 100 TWh in sommige Europese scenario's. Aan de andere kant wordt Duitsland een netto-importeur van groene waterstof met een vraag naar koolstofarme waterstof die gaat stijgen van naar schatting 93 TWh in 2030 tot meer dan 500 TWh in 2050.
Waterstofcorridor Spanje-Nederland
Cepsa en Iberdrola willen groene ammoniak exporteren naar Nederland, om het vervolgens als groene waterstof via het landelijke waterstofnetwerk van Gasunie-dochter Hynetwork Services aan hun Europese klanten te leveren. Om deze groene waterstofketen van Spanje naar Nederland tot stand te brengen, tekenden de Spaanse energiebedrijven het afgelopen halfjaar intentieverklaringen met Gasunie en ACE Terminal.
Match & Connect
Het platform Match & Connect biedt potentiële eindgebruikers, producenten of handelaren (shippers) van over de hele wereld de mogelijkheid om vraag en aanbod van waterstof bij elkaar te brengen. Gasunie wil hiermee de internationale waterstofketen op gang brengen. Nadat het contact is gelegd, is het aan de marktpartijen zelf om buiten Match & Connect tot afspraken te komen. Contracten worden bilateraal gesloten zonder tussenkomst of inmenging van Gasunie.
WarmtelinQ
De werkzaamheden bij WarmtelinQ liggen op schema om de warmtetransportleiding tussen Vlaardingen en Den Haag in 2025 operationeel te hebben en de aftakking naar Leiden in 2027. Voor de aftakking naar Leiden is de provincie Zuid-Holland in mei definitief akkoord gegaan met een eerste onderdeel van het vergunningstraject.
In mei heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de ingediende bezwaren tegen het tracé tussen Vlaardingen en Den Haag. De bestuursrechter heeft alle bezwaren niet-ontvankelijk of ongegrond verklaard. Dit betekent dat het inpassingsplan en de verleende vergunningen voor dit project onherroepelijk zijn, waardoor de uitvoering op het grondgebied van de gemeente Den Haag na de zomer kan starten. In de overige gemeenten van het tracé was de uitvoering al gestart.
SKW Alkmaar
Begin februari heeft de SKW-installatie zelf geproduceerd groen gas ingevoed in de hogedrukleiding van GTS. Een mijlpaal die is bereikt na jaren volharding en geloof in een succes. Intussen is SKW verder gegaan met testen en zijn enkele tienduizenden kubieke meters groen gas ingevoed. Er is veel ervaring met de installatie opgedaan, op basis van deze ervaringen en verzamelde data kunnen verdere optimalisaties worden doorgevoerd. Inmiddels zijn alle vergassers technisch gereed. In de komende periode wordt een tweede vergasser bijgeschakeld en schakelt SKW Alkmaar over naar andere grondstoffen. De gelijktijdige inzet met meerdere vergassers wordt beperkt door congestie op het elektriciteitsnetwerk in Boekelermeer.
Groengasleiding Emmen-Ommen
Gasunie heeft het besluit genomen om een 60 kilometer lange aardgasleiding tussen Emmen en Ommen vanaf begin 2024 geschikt te maken voor het transport van regionaal groen gas naar het Gasunie-netwerk. De ombouw moet de toenemende congestie in de regionale netten voorkomen. De verwachting is dat het eerste groene gas er per augustus 2025 doorheen stroomt.
Porthos
De Raad van State heeft in maart een zitting gehouden in de stikstofzaak over CO2-transport en -opslagproject Porthos. De Raad van State moet oordelen of de ecologische beoordeling voldoende aantoont dat de stikstofdepositie van Porthos geen significant effect heeft op beschermde natuurgebieden, en of daarmee de benodigde vergunningen voor het project onherroepelijk worden. De uitspraak wordt verwacht in augustus 2023.
De stikstofzaak zorgt voor vertraging van Porthos. Om verdere vertraging te voorkomen, werkt Porthos door aan de voorbereidingen voor het project. In maart hebben de Eerste en Tweede Kamer een garantieregeling voor Porthos goedgekeurd. Met de garantieregeling kan Porthos materialen bestellen vooruitlopend op het verkrijgen van onherroepelijke vergunningen. Als de benodigde vergunningen onherroepelijk zijn, neemt Porthos een definitieve investeringsbeslissing en start de bouw. Naar verwachting is de infrastructuur operationeel vanaf 2026. Daarmee wordt Porthos het eerste grootschalige CO2-transport en -opslagproject in Nederland.
Sluiting Groningenveld
Het kabinet heeft aangekondigd de winning van aardgas uit het Groningenveld per 1 oktober 2023 te stoppen en het veld in 2024 definitief te sluiten. Komende winter wordt er alleen gas uit Groningen gewonnen als Nederland terecht komt in een situatie van extreme koude en lege gasbergingen, zo stelt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). EZK heeft bij het nemen van haar beslissing verschillende adviezen afgewogen, waaronder een advies van GTS.
Het besluit te stoppen wordt mede mogelijk gemaakt door het in gebruik komen van de nieuwe stikstoffabriek van GTS in Zuidbroek per 1 oktober. In deze fabriek wordt buitenlands hoogcalorisch gas omgezet worden naar laagcalorisch gas. Apparatuur in Nederlandse huishoudens is ingesteld op het gebruik van dit laagcalorische Groningengas. In de eerste zes maanden van 2023 maakte het gas uit het Groningenveld nog maar 4% uit van alle aardgas dat het GTS-net binnen kwam.