Spring naar inhoud

Economische waardecreatie

Economische waardecreatie

Onder economische waardecreatie verstaan we het toevoegen van meetbare financiële waarde aan de maatschappij en aan onze eigen bedrijfsvoering. We creëren deze waarde door en tijdens het uitvoeren van onze aardgasinfrastructuur-kerntaken.

Marktpartijen contracteren capaciteit in onze gasnetten en maken gebruik van onze diensten zoals gasopslag, contracthandel en certificering. Tijdens het beheren van onze infrastructuur ontstaat er financiële waarde voor leveranciers, vermogensverschaffers, en onze aandeelhouder. Daarnaast wordt de onderneming meer waard doordat we verantwoord investeren en onderhoud plegen, kosten en risico’s minimaliseren, onze bedrijfsprocessen verbeteren en kennis opbouwen.

Resultaten GTS

GTS transporteerde in de eerste helft van 2022 389 TWh aardgas. Dit is 15% minder dan de 459 TWh in de eerste helft van 2021. De exit in het H-gas netwerk en G-gas netwerk richting industrieën, elektriciteitscentrales en regionale netbeheerders daalde in totaal met circa 24%. Verklaringen voor het lage transport waren de hoge temperaturen, de hoge gasprijzen, de Oekraïne-crisis en de ombouw van de G-gas markt in het buitenland. De afname aan de verbruikerskant is niet een-op-een in de transportcijfers terug te zien omdat het transportvolume naar de gasopslagen en de export naar Duitsland hoger was. De export naar Duitsland bereikte in juni een piekvolume.

GTS mengde in de eerste helft van 2022 190 TWh hoogcalorisch gas met stikstof tot laagcalorisch gas (Groningenkwaliteit). Dit is 6% minder dan in de eerste helft van 2021 (201 TWh). De hoeveelheid gebruikte stikstof voor de conversie steeg met 10% van 1,8 mrd m3 naar 2,0 mrd m3. *

* De gestegen hoeveelheid stikstof voor conversie heeft twee oorzaken. H-gas moet naar een lagere (G-gas) Wobbe gebracht worden. Dat kan op twee manieren. Enerzijds door het bijmengen van stikstof en anderzijds door ‘natuurlijke bijmenging’; het bijmengen van H-gas in G-gas tot de maximale G-gas Wobbe. Doordat er minder G-gas nodig was voor export heeft GTS minder gebruik kunnen maken van natuurlijke bijmenging en moest er dus meer stikstof worden bijgemengd. Doordat daarnaast de Wobbe van het H-gas de afgelopen maanden ook nog eens hoger lag, is er ook nog eens meer stikstof nodig geweest om de kwaliteit van het H-gas te verlagen naar de G-gas Wobbe.

In de periode januari tot en met mei 2022 is door marktpartijen in totaal 18.487 TWh gas op TTF verhandeld. Dat is vergeleken met 20.338 TWh in dezelfde periode van 2021 een daling van circa 9%. TTF bleef veruit de grootste van alle Europese hubs. Het marktaandeel van TTF bedroeg in de eerste vijf maanden gemiddeld ongeveer 78% (was 77% in 2021). Dit onderstreept het belang van een liquide handelsplaats voor een goed werkende gasmarkt.

Resultaten GUD

GUD vervoerde in de eerste zes maanden 184 TWh aardgas; 38% meer dan de 133 TWh uit de eerste jaarhelft van 2021. De volumestijging komt door een 66 TWh hogere aanvoer vanuit Noorwegen, een 5 TWh hogere aanvoer uit Nederland en een 7 TWh daling van de invoer uit Rusland. De rest van de mutatie komt door veranderingen in de stroomrichting van het aardgas in het totale THE-marktgebied sinds oktober vorig jaar. 

GUD krijgt veel aanvragen voor nieuwe aansluitingen; waaronder voor de aansluiting van (tijdelijke) LNG-installaties. Door de overgang naar aardgas kan Duitsland nog veel CO2-emissies reduceren, alvorens de overgang naar groene moleculen te maken.

EemsEnergyTerminal

De belangrijkste stap die Gasunie sinds de Russische invasie in Oekraïne heeft genomen om de toevoer van aardgas te faciliteren, is het inzetten van twee drijvende LNG-installaties (floating storage and regasification units; FSRU’s). Deze installaties komen in de Eemshaven te liggen en worden geëxploiteerd door onze nieuw opgerichte 100% dochter EemsEnergyTerminal. De FSRU’s kunnen LNG dat door tankers van overzee wordt aangevoerd, opslaan en regassificeren, waarna het aardgas in het GTS-net kan worden ingevoed. We denken ook na over de bouw van een vaste LNG-terminal in de Eemshaven, die op termijn geschikt zou kunnen worden gemaakt voor groene waterstof

Met de dreiging dat de import van gas uit Rusland sterk vermindert of helemaal stopt, is het cruciaal dat de drijvende LNG-installaties deze winter al operationeel zijn. De FSRU’s worden voor een periode van vijf jaar gehuurd. De kosten van het aanleggen van de verbinding naar het GTS-net mogen in de tarieven van GTS worden verwerkt, als de wijziging op het investeringsplan wordt goedgekeurd. Klanten van EemsEnergyTerminal betalen voor de overige kosten.

Uitbreiding Gate

Naast Eemshaven zal ook de bestaande Gate terminal op de Maasvlakte in Rotterdam worden geoptimaliseerd om meer LNG te kunnen hervergassen. Eemshaven en Rotterdam samen zullen dan de LNG-capaciteit in Nederland voor de komende winter verdubbelen. Daarnaast gaat Gate het aantal laadperrons voor overslag van LNG in trucks uitbreiden van drie naar vijf. Hiermee kan Gate de gestegen vraag in dit segment van de markt op een veilige en betrouwbare manier tegemoet komen. 

Hogere veilingopbrengsten

De veiling van capaciteit op de entry- en exit-punten van GTS en GUD leveren door de volatiele marktomstandigheden meer geld op. Dit heeft een positief, maar tijdelijk effect op het bedrijfsresultaat van beide dochters. Omdat de inkomsten van beide netwerkbeheerders zijn gereguleerd, vloeit het surplus in volgende jaren terug naar de klanten. 

LNG-terminals in Duitsland

De geopolitieke ontwikkelingen hebben de plannen van Gasunie voor de bouw van German LNG, een vaste LNG-importterminal in Brunsbüttel, deelstaat Sleeswijk-Holstein, een nieuw begin gegeven. Met Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW, namens de Duitse overheid) en RWE heeft Gasunie een intentieverklaring getekend die de bouw van de energieterminal mogelijk moet maken. Gasunie wil nog dit jaar starten met het aanleggen van de terminal, die naast LNG op termijn ook geschikt zal worden gemaakt voor het importeren van (groene) waterstof. De terminal creëert de mogelijkheid om aardgas op de Duitse markt te brengen uit regio's die niet bereikbaar zijn met gasleidingen. Gasunie is de beoogde operator van de terminal.

Naast Gasunie hebben verschillende andere marktpartijen plannen voor de bouw van een vaste LNG-terminal in Stade en voor vier tijdelijke drijvende LNG-terminals die in Brunsbüttel, Wilhelmshaven en/of Stade kunnen komen te liggen. Deze plaatsen liggen in het netwerkgebied van GUD en GUD zal deze installaties op haar net aansluiten. Omdat dit een wettelijke verplichting is, mag GUD de investeringskosten hiervan verwerken in haar tarieven. Gasunie heeft het investeringsbesluit genomen voor de aanleg van twee verbindingspijpleidingen (3 en 55 km) voor het Brunsbüttel FSRU-project en is van plan ze respectievelijk eind 2022 en in 2023 in gebruik te nemen.

Nord Stream

Gasunie is voor 9% eigenaar van de sinds 2012 operationele Nord Stream-pijpleiding, die Russisch gas naar Duitsland brengt. Nord Stream is een Zwitsers bedrijf. Een meerderheid van de aandelen (51%) wordt gehouden door het Russische staatsgasbedrijf Gazprom. De overige aandelen zijn eigendom van de West-Europese energiebedrijven Wintershall Dea (15,5%), E.ON (15,5%) en Engie (9%). De bedrijfsvoering van Nord Stream ondervindt hinder van de sanctiemaatregelen en de Russische reactie hierop. De directie van Nord Stream heeft daarom besloten om de uitkering van het jaarlijkse dividend aan de aandeelhouders tot nader order uit te stellen.

Gazprom Export heeft als shipper de volledige capaciteit in Nord Stream geboekt. Tot op heden is Gazprom Export zijn betalingsverplichtingen aan Nord Stream nagekomen. Mocht dat veranderen, dan kan het gebeuren dat Nord Stream onvoldoende inkomsten heeft om de operationele kosten te betalen. Gasunie waardeert haar belang in Nord Stream op reële waarde, die is gebaseerd op een inschatting van de toekomstige kasstromen van Nord Stream, afgezet tegen een op het risicoprofiel van de deelneming gebaseerde disconteringsvoet. Met ingang van juli 2022 waarderen we ons belang in Nord Stream op € 240,3 miljoen. Dat is een daling van € 267,8 miljoen ten opzichte van ultimo 2021. Deze verandering van de reële waarde heeft geen effect op de winst-en-verliesrekening, want ze wordt rechtstreeks in het eigen vermogen van Gasunie verwerkt. Voor meer informatie verwijzen we naar de Nadere toelichting op de verkorte geconsolideerde financiële overzichten.

Eventuele toekomstige sancties die banken verbieden hun financiering aan Nord Stream voort te zetten, kunnen ertoe leiden dat Nord Stream haar bestaande financiering onmiddellijk moet terugbetalen. Nord Stream beschikt in dat geval mogelijk niet over de middelen om dergelijke leningen terug te betalen en kan in financiële moeilijkheden komen. Gasunie kan als aandeelhouder van Nord Stream niet verplicht worden tot de betaling van eventuele aanvullende bedragen en heeft - als zekerheid voor de banken - alleen haar aandelen in Nord Stream aan de banken verpand. Daarom is het financiële risico van Gasunie in geval van faillissement van Nord Stream beperkt tot de waarde van haar aandelen in Nord Stream.

Hoge energiekosten

Net als andere bedrijven heeft Gasunie te maken met sterk gestegen inkoopkosten voor energie. Bedrijfsonderdelen als BBL en EnergyStock kunnen deze kosten grotendeels doorberekenen aan de klanten. Voor GTS kan dat voor 2021 gedeeltelijk, maar niet helemaal. In het GTS-Tarievenbesluit van de ACM voor 2023 stijgt het gemiddelde totale tarief voor 2023 met 19% *; onder meer als gevolg van nacalculatie van hoge energiekosten uit 2021.

* Op basis van het Methodebesluit 2016-2021 mocht GTS nog alle energiekosten gerelateerd aan kwaliteitsconversie-activiteiten via haar tarieven verrekenen.

Nacalculatie van energiekosten in de huidige reguleringsperiode is slechts heel beperkt toegestaan. Volgens het huidige Methodebesluit (2022-2026) mogen de energiekosten voor gastransport niet worden nagecalculeerd en de energiekosten voor kwaliteitsconversie (het naar Groningen-kwaliteit brengen van buitenlands hoogcalorisch gas door middel van het toevoegen van stikstof) slechts beperkt. Alleen de volumemutaties voor kwaliteitsconversie worden verrekend. Het prijsrisico van de benodigde elektriciteit ligt op deze manier volledig bij GTS. Hiertegen is GTS in beroep gegaan.

Door de sterk gestegen energieprijzen zijn de kosten van kwaliteitsconversie en gastransport sterk gestegen. GTS wil dat volume- en prijsmutaties waar GTS geen invloed op heeft van alle energiekosten volledig nagecalculeerd kunnen worden. Voor GUD voorziet de Duitse regelgeving in een volledige nacalculatie.

Nieuw platform Vertogas

Vertogas heeft sinds maart een nieuw IT-platform. Het platform ondersteunt het volledige groengascertificeringsproces; van productie tot facturering en is gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger. Elke maand worden er op basis van de gemeten hoeveelheden geproduceerd groen gas Garanties van Oorsprong uitgegeven. Deze GvO’s kunnen vervolgens worden verhandeld via de handelsmodule van dit IT-platform.

Sustainability-linked bond

Op de kapitaalmarkt heeft Gasunie in juni een obligatielening van € 500 miljoen in de markt gezet. Aansluitend is deze lening op 11 juli daadwerkelijk opgenomen. De emissie was nodig omdat een van onze oudere obligaties aflopend was. De nieuwe obligatie is net als de vorige een zogeheten sustainability-linked bond. Voor de obligatielening hebben we twee doelen gekozen die per 31 december 2030 moeten zijn bereikt. De eerste doelstelling is specifiek voor de gastransportsector en houdt in dat de uitstoot van methaan met ongeveer 50% moet worden verminderd ten opzichte van 2020. Terwijl we in de periode 2016-2020 al 24% hebben gereduceerd. De tweede doelstelling heeft betrekking op de CO2-equivalente emissies die Gasunie zelf in de hand heeft en die we tegen 2030 met 30% moeten hebben teruggebracht. De duurzaamheidsdoelen kunnen leiden tot een couponverhoging van 0,125% als Gasunie op 31 december 2030 één doelstelling niet heeft behaald, en van 0,25% als we beide doelstellingen niet hebben behaald.

Versie:
v6.2.35

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report