8. Investeringen in joint ventures
We hebben belangen in de volgende joint ventures:
Naam van de vennootschap | Zetel | Financieel belang op | |
---|---|---|---|
31 dec. 2024 | 31 dec. 2023 | ||
Biogas Netwerk Twente B.V.1 | Almelo | - | 50,0% |
Demonstratie Faciliteit Super Kritische Water Vergassing (SKW) Alkmaar B.V.2 | Alkmaar | 32,3% | 35,0% |
DEUDAN - Deutsch/Dänische Erdgastransport GmbH | Handewitt, Duitsland | 75,0% | 75,0% |
DEUDAN - Deutsch/Dänische Erdgastransport GmbH & Co. KG | Handewitt, Duitsland | 33,4% | 33,4% |
EemsEnergyTerminal B.V. | Groningen | 50,0% | 50,0% |
EemsGas Asset Company B.V. | Amsterdam | 50,0% | 50,0% |
Gate terminal C.V. | Rotterdam | 50,0% | 50,0% |
Gate terminal Management B.V. | Rotterdam | 50,0% | 50,0% |
German LNG Terminal GmbH | Hamburg, Duitsland | 40,0% | 40,0% |
National Energy Information Services B.V. | Groningen | 50,0% | 50,0% |
NETRA GmbH Norddeutsche Erdgas Transversale | Emstek/Schneiderkrug, Duitsland | 50,0% | 50,0% |
NETRA GmbH Norddeutsche Erdgas Transversale & Co. KG | Emstek/Schneiderkrug, Duitsland | 44,1% | 44,1% |
Porthos System Operator B.V. | Rotterdam | 50,0% | 50,0% |
Porthos Offshore Transport and Storage GP B.V. | Rotterdam | 50,0% | 50,0% |
Porthos CO2 Transport and Storage GP B.V. | Rotterdam | 33,3% | 33,3% |
Porthos Onshore Transport GP B.V. | Rotterdam | 50,0% | 50,0% |
Porthos Offshore Transport and Storage C.V. | Rotterdam | 50,0% | 50,0% |
Porthos CO2 Transport and Storage C.V. | Rotterdam | 33,3% | 33,3% |
Porthos Onshore Transport C.V. | Rotterdam | 50,0% | 50,0% |
VertiCer B.V. | Arnhem | 50,0% | 50,0% |
Biogas Netwerk Twente
Biogas Netwerk Twente was een samenwerkingsverband met Cogas met als doel het ter beschikking stellen van installaties ten behoeve van biogas-invoeding in het gastransportnetwerk. Het aandeel van Gasunie was 50%. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst tussen de aandeelhouders was sprake van gezamenlijke zeggenschap. Medio 2023 is het besluit genomen om Biogas Netwerk Twente te ontbinden. Cogas is benoemd tot vereffenaar en bewaarder van de boeken en bescheiden van Biogas Netwerk Twente. Definitieve liquidatie vond in januari 2024 plaats. De financiële vereffening was reeds in boekjaar 2023 verwerkt en had geen materiële gevolgen voor het vermogen, het resultaat of de kasstromen van Gasunie in 2024 en 2023.
DEUDAN
DEUDAN (‘Deutsch/Dänische Erdgastransport’) exploiteert een gastransportleiding in Duitsland tussen de Itzehoe-regio en de Duits/Deense grens in de regio Flensburg. De andere aandeelhouder is Open Grid Europe. Ons financieel belang en ons stemrecht van Gasunie Deutschland zijn verschillend in deze joint venture. Het financieel belang van Gasunie in DEUDAN is 33,4%. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben beide aandeelhouders echter gezamenlijke zeggenschap.
EemsGas
EemsGas Asset Company (EemsGas) is een samenwerkingsverband tussen Gasunie en Perpetual Next. Met het project EemsGas onderzoeken we de mogelijkheden voor de bouw van een vergassingsinstallatie in Delfzijl, gebaseerd op houtige reststromen vanuit recycling. EemsGas maakt gebruikt van een tweetraps vergassingstechniek, waarmee vanuit synthetisch gas op duurzame wijze groen gas kan worden geproduceerd en gedistribueerd. Hierdoor wordt de afhankelijkheid van fossiele grondstoffen verder gereduceerd. Gasunie is gezamenlijk met Perpetual Next de eigenaar van de installatie; het eventueel opereren van de toekomstige installatie wordt volledig door Perpetual Next uitgevoerd. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben beide aandeelhouders gezamenlijke zeggenschap. Gasunie heeft een financieel belang van 50%.
EemsEnergyTerminal
EemsEnergyTerminal is een samenwerkingsverband met Vopak met als oorspronkelijk doel het exploiteren van een drijvende LNG-terminal in de Eemshaven tot medio 2027. De terminal is in 2022 door Gasunie ontwikkeld primair om de leveringszekerheid van aardgas in Europa te vergroten en de afhankelijkheid van Russisch aardgas te verminderen. In 2023 trad Vopak toe als mede-aandeelhouder. We onderzoeken de mogelijkheid om de bestaande activiteiten te verlengen als ook de mogelijkheid om te terminal op de langere termijn te gebruiken voor de energietransitie, bijvoorbeeld voor het importeren van groene waterstof of voor een rol in onze CCS-activiteiten. Gasunie heeft, net als Vopak, een 50% financieel belang in EemsEnergyTerminal. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben beide aandeelhouders gezamenlijke zeggenschap.
Gate terminal
Gate terminal is een samenwerkingsverband met Vopak met als doel het exploiteren van een LNG-terminal op de Maasvlakte. Gasunie heeft, net als Vopak, een 50% financieel belang in Gate terminal Management B.V. en Gate terminal C.V. Laatstgenoemde heeft een 100% financieel belang in Gate terminal B.V., de feitelijke operator van de LNG-terminal. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben beide aandeelhouders gezamenlijke zeggenschap.
German LNG Terminal
German LNG Terminal ontwikkelt van een LNG-terminal in Noord-Duitsland (Brunsbüttel). Gasunie heeft een belang van 40% in het samenwerkingsverband. De andere aandelen worden gehouden door Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW, namens de Duitse overheid) voor 50% en door RWE voor 10%. RWE is de beoogde operator van de terminal. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders is sprake van gezamenlijke zeggenschap.
NETRA
NETRA (‘Norddeutsche Erdgas Transversale’) beheert een netwerk bestaande uit gastransportleidingen van circa 350 kilometer en twee compressorstations. De andere aandeelhouder in NETRA is Open Grid Europe. Gasunie heeft een financieel belang van 44,1% in NETRA. Open Grid Europe houdt het resterende financieel belang van 55,9%. Ons financieel belang en ons stemrecht zijn verschillend in deze joint venture. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben beide aandeelhouders gezamenlijke zeggenschap.
National Energy Information Services
National Energy Information Services (NEIS) is opgericht in 2023 door Gasunie en TenneT. NEIS heeft als doel het ontwikkelen en leveren van energie(systeem)informatiediensten en het verschaffen van toegang tot en inzicht in energie(systeem)data, waaronder informatie ten behoeve van het stimuleren van de energietransitie en een -duurzame energievoorziening. Gasunie en TenneT houden beide 50% van de aandelen in NEIS. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben beide aandeelhouders gezamenlijke zeggenschap.
Porthos
Porthos is een samenwerkingsverband tussen Gasunie, Energie Beheer Nederland (EBN) en Havenbedrijf Rotterdam. Porthos richt zich op het realiseren van infrastructuur voor de afvang, het transport en de opslag van CO2 in lege gasvelden in de Noordzeebodem. Op deze infrastructuur kunnen de klanten van Porthos aansluiten. Gasunie brengt met name kennis in op het gebied van transport en opslag. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben de aandeelhouders gezamenlijke zeggenschap. Porthos bestaat in juridische zin uit meerdere vennootschappen. Het belang van Gasunie in de individuele deelnemingen varieert tussen 33,3% en 50%.
VertiCer
VertiCer is eind 2022 opgericht en is hét centrale punt voor de verstrekking van Garanties- en Certificaten van Oorsprong voor elektriciteit, hernieuwbare thermische energie, groen gas en waterstof. Het certificatiesysteem van VertiCer waarborgt inzicht in de herkomst, techniek en kwaliteit van duurzame energie. Gasunie en TenneT houden beide 50% van de aandelen in VertiCer. Op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aandeelhouders hebben beide aandeelhouders gezamenlijke zeggenschap.
De mutaties in de joint ventures zijn geaggregeerd als volgt:
In miljoenen euro’s | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Stand per 1 januari | 483,9 | 371,9 |
Herclassificatie EemsEnergyTerminal van groepsmaatschappij naar joint venture | - | 27,8 |
Herclassificatie Demonstratiefaciliteit SKW van joint venture naar geassocieerde deelneming |
-17,3 | - |
Investeringen | 173,5 | 101,5 |
Desinvesteringen | - | -14,9 |
Rechtstreekse eigen vermogen mutaties | -1,7 | -1,1 |
Aandeel in resultaat | 33,2 | 38,0 |
Ontvangen dividend | -33,3 | -39,3 |
Stand per 31 december | 638,3 | 483,9 |
Leningen aan joint ventures | 28,4 | 4,4 |
Totaal investeringen in joint ventures | 666,7 | 488,3 |
De investeringen in 2024 hebben overwegend betrekking op onze belangen in Porthos, Gate terminal en German LNG. De rechtstreekse vermogensmutaties hebben betrekking op de herwaardering van ons belang in Gate terminal als gevolg van de wijziging in de reële waarde van het effectieve deel van een cash flow hedge van Gate terminal. We hebben deze rechtstreekse vermogensmutatie verwerkt in de niet-gerealiseerde resultaten.
De mutatie in 2023 ten aanzien van de herclassificatie van EemsEnergyTerminal heeft betrekking op de verkoop van 50% van de EemsEnergyTerminal aandelen per 1 oktober 2023. Voor nadere informatie verwijzen we naar noot 1 ‘Significante aangelegenheden en gebeurtenissen’. De desinvesteringen in 2023 hadden voornamelijk betrekking op de verkoop van een deel van ons belang in German LNG. Beide desinvesteringen hebben in 2024 geleid tot een inkomende kasstroom zoals verantwoord in het geconsolideerd kasstroomoverzicht over 2024.
De leningen aan joint ventures hebben betrekking op leningfaciliteiten aan EemsEnergyTerminal en VertiCer. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen we naar noot 43 ‘Financiële vaste activa’. Gedurende 2024 is op deze faciliteiten een bedrag van € 68,7 miljoen (2023: € 46,0 miljoen) getrokken en een bedrag van € 44,7 miljoen (2023: € 42,0 miljoen) afgelost. Deze bedragen zijn vermeld in het geconsolideerde kasstroomoverzicht.
Van de joint ventures hebben Gate terminal en EemsEnergyTerminal een (kwantitatief dan wel kwalitatief) materiële invloed op ons vermogen en ons resultaat. De informatie over de boekwaarde, het aandeel in de gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten, het resultaat over het boekjaar en het ontvangen dividend uitgesplitst naar Gate terminal, EemsEnergyTerminal en overige joint ventures is als volgt:
In miljoenen euro’s | Gate terminal | EemsEnergy-Terminal | Overige joint ventures | Totaal joint ventures | |
---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde per 31 december | 2024 | 247,6 | 26,4 | 364,4 | 638,3 |
2023 | 216,0 | 29,5 | 238,5 | 483,9 | |
Aandeel in het resultaat na belastingen | 2024 | 37,8 | -2,9 | -1,7 | 33,2 |
2023 | 39,9 | 1,5 | -3,4 | 38,0 | |
Aandeel in de gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten | 2024 | 36,1 | -2,9 | -1,7 | 31,5 |
2023 | 38,8 | 1,5 | -3,4 | 36,9 | |
Ontvangen dividend in het boekjaar | 2024 | 26,8 | - | 6,6 | 33,3 |
2023 | 26,0 | - | 13,3 | 39,3 |
Informatie over Gate terminal en EemsEnergyTerminal
De 100%-financiële informatie van Gate terminal en EemsEnergyTerminal is als volgt:
In miljoenen euro’s | Gate terminal | EemsEnergyTerminal | ||
---|---|---|---|---|
31 dec. 2024 | 31 dec. 2023 | 31 dec. 2024 | 31 dec. 2023 | |
Vaste activa | 937,4 | 855,4 | 483,2 | 583,2 |
waarvan afgeleide financiële instrumenten | - | - | 2,5 | - |
waarvan uitgestelde belastingvorderingen | 5,1 | 3,7 | - | - |
Vlottende activa | 131,0 | 113,1 | 59,6 | 139,7 |
waarvan belastingvorderingen | 4,7 | 5,8 | 5,3 | - |
waarvan liquide middelen | 100,7 | 80,0 | 28,6 | 21,3 |
Langlopende schulden | -486,9 | -412,4 | -321,5 | -446,8 |
waarvan rentedragende leningen | -359,5 | -286,8 | -56,0 | -8,0 |
waarvan afgeleide financiële instrumenten | -22,6 | -18,0 | - | -6,1 |
waarvan uitgestelde belastingverplichtingen | - | - | -1,6 | -3,1 |
Kortlopende schulden | -86,4 | -124,1 | -168,5 | -217,2 |
waarvan kortlopende financieringsverplichtingen | -54,4 | -86,0 | - | - |
waarvan belastingverplichtingen | -3,0 | -10,0 | -0,3 | -3,8 |
Netto investering | 495,1 | 432,0 | 52,8 | 58,9 |
Aandeel Gasunie | 50% | 50% | 50% | 50% |
Boekwaarde | 247,6 | 216,0 | 26,4 | 29,5 |
In miljoenen euro’s | Gate terminal | EemsEnergyTerminal | ||
---|---|---|---|---|
2024 | 2023 | 2024 | 2023* | |
Opbrengsten | 205,0 | 207,8 | 197,6 | 337,2 |
Totale lasten | -83,9 | -77,2 | -188,3 | -319,5 |
waarvan afschrijvingen | -44,8 | -40,6 | -138,2 | -112,3 |
Financieringsbaten | 5,3 | 0,9 | 14,3 | 11,7 |
Financieringslasten | -24,3 | -23,6 | -26,2 | -23,6 |
Belastingen | -26,5 | -28,2 | -3,2 | -1,1 |
Resultaat na belastingen | 75,6 | 79,7 | -5,8 | 4,7 |
Overige gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten | -3,4 | -2,2 | - | - |
Totaal van de gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten | 72,2 | 77,5 | -5,8 | 4,7 |
Aandeel Gasunie | 50% | 50% | 50% | 50% |
Aandeel Gasunie in de gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten | 36,1 | 38,8 | -2,9 | 2,4 |
Voor een nadere toelichting op de waardering van ons belang in EemsEnergyTerminal verwijzen we naar noot 4 ‘Onderzoek naar bijzondere waardeverminderingen’. Voor een nadere toelichting op de verstrekte garanties ten behoeve van Gate terminal en EemsEnergyTerminal en verwijzen we naar noot 29 ‘Niet in de balans opgenomen activa en verplichtingen’.